Trumpova cla: České ekonomice hrozí miliardové ztráty, varuje ekonom Kovanda

Návrat Donalda Trumpa do Bílého domu může zásadně ovlivnit i Česko. Podle ekonoma Lukáše Kovandy by zavedení cel připravilo zemi o desítky tisíc pracovních míst a zpomalilo růst.

Návrat Donalda Trumpa do Bílého domu může zásadně ovlivnit i Česko. Podle ekonoma Lukáše Kovandy by zavedení cel připravilo zemi o desítky tisíc pracovních míst a zpomalilo růst.

Celý článek
0

Komentář: Čína v elektroautech světu ujela, teď ji kopíruje Evropa i Japonsko. Cla se mohou obrátit proti nám

Když nedávno přijel šéf amerického Fordu do Číny, prohlásil výstižně: „Nám na Západě v elektromobilitě neujel vlak, my stojíme na úplně jiném nádraží,“ píše ve svém komentáři Jan Staněk, známý jako popularizátor elektromobility a tvůrce Youtube kanálu Electro Dad.

Když nedávno přijel šéf amerického Fordu do Číny, prohlásil výstižně: „Nám na Západě v elektromobilitě neujel vlak, my stojíme na úplně jiném nádraží,“ píše ve svém komentáři Jan Staněk, známý jako popularizátor elektromobility a tvůrce Youtube kanálu Electro Dad.

Celý článek
0

Konec zelených dotací. Trump otočí kormidlem energetické politiky o 180 stupňů

Příznivci obnovitelných zdrojů a zelených technologií vnímají návrat Donalda Trumpa do Bílého domu s obavami. Štědré vládní dotace pro klimaticky šetrné projekty nepochybně skončí.

Příznivci obnovitelných zdrojů a zelených technologií vnímají návrat Donalda Trumpa do Bílého domu s obavami. Štědré vládní dotace pro klimaticky šetrné projekty nepochybně skončí.

Celý článek
0

Syntetická paliva a elektrické pohonné jednotky: Budoucnost Formule 1

Formule 1, která svým vlivem přesahuje rámec sportu a podílí se na technologickém pokroku, inovacích v automobilovém průmyslu a zvyšování povědomí o ekologických opatřeních, stojí před významnou výzvou – přispět k řešení klimatických změn. V roce 2022 tento sport vyprodukoval 223 031 metrických tun ekvivalentu CO₂, přičemž přibližně tři čtvrtiny emisí pramenily z cestování a logistiky.

Syntetická paliva a elektrické pohonné jednotky: Budoucnost Formule 1
Syntetická paliva a elektrické pohonné jednotky: Budoucnost Formule 1 | www.shutterstock.com

První kroky k udržitelnosti

Podle nedávné zprávy dokázala Formule 1 snížit své emise od roku 2018 o 13 %. Tento pokrok byl umožněn díky několika strategickým opatřením, jako je redukce počtu zaměstnanců na závodech a zvýšení podílu obnovitelné energie. Tento výsledek je pozoruhodný, zejména s ohledem na rozšíření závodního kalendáře o tři nové závody od roku 2018.

Tři klíčové oblasti udržitelného rozvoje

Formule 1 vymezila tři hlavní oblasti, které mohou akcelerovat její přechod k udržitelnosti:
Regulace pohonných systémů: Od sezóny 2026 budou závodní vozy povinně využívat kombinaci elektrického pohonu a syntetických paliv. Podle bývalého technického ředitele F1 Pata Symondse je důležité, že sport nenařizuje přesný způsob dosažení tohoto cíle, čímž podporuje konkurenci mezi pěti energetickými společnostmi v hledání optimálního řešení.
Optimalizace logistických postupů: Ellen Jonesová, vedoucí ESG ve Formuli 1, zdůrazňuje potřebu zkrácení vzdáleností mezi závody a změnu způsobu přepravy. Zvažují se opatření, jako je větší využívání námořní dopravy namísto letecké a efektivnější plánování logistiky, které by minimalizovalo přesuny materiálu mezi závody. Tento cíl se však dostává do rozporu s trendem rostoucího počtu závodů.
Energetická účinnost a infrastrukturní inovace: Týmy F1 využívají své technické zkušenosti k zlepšení infrastruktury. Například tým Red Bull pod vedením Adama Sammonse zavádí systémy inteligentního řízení energie a vyvíjí nové metody pro zachycování a recyklaci odpadního tepla.

Inovativní přístup k dekarbonizaci

Mercedes F1 představuje pokročilý přístup k dekarbonizaci, když místo tradičních uhlíkových kompenzací investuje do fondu Frontier, který podporuje technologie zachycování uhlíku. Tato investice se považuje za efektivnější, protože podporuje rozvoj technologií pro skutečné odstraňování uhlíku z atmosféry. Tradiční kompenzace emise často pouze neutralizují, aniž by měly dlouhodobý dopad na jejich celkové snížení. Jedna ze společností podporovaných Frontierem, Charm Industrial, plánuje během šesti let odstranit 112 000 metrických tun CO₂ přeměnou zemědělského odpadu na ropu, kterou lze uložit pod zem.

Cesta k nulovým emisím

Formule 1 se zavázala do roku 2030 snížit své emise minimálně o 50 % ve srovnání s rokem 2018. Mezi kompenzační mechanismy, které budou využity, patří investice do projektů zalesňování, rozvoj obnovitelných zdrojů energie a technologie zachycování a ukládání uhlíku. Zbývající emise budou kompenzovány prostřednictvím uhlíkových kreditů a dalších mechanismů. Odborníci však doporučují, aby se Formule 1 inspirovala příkladem Mercedesu a více investovala do klíčových technologií a využívala své inženýrské schopnosti pro urychlení globální dekarbonizace.