Hrot24.cz
Sucho ohrožuje budoucnost Panamského průplavu

https://chatgpt.com/ - vytvořeno v Dall-e 2

Sucho ohrožuje budoucnost Panamského průplavu

Panamský průplav, klíčová tepna světového námořního obchodu, bojuje s vážným problémem. Historické sucho v loňském roce způsobilo výrazné omezení provozu této 110 let staré vodní cesty, což mělo dalekosáhlé důsledky pro globální přepravu zboží.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Dle údajů analytické skupiny Marine Traffic klesl počet lodí s LNG (zkapalněným zemním plynem) procházejících průplavem v červenci 2023 na pouhých 13, což je méně než polovina oproti stejnému měsíci v roce 2022. Podobně se snížil i počet převozů suchého sypkého zboží, a to o 35% na 129 lodí.

Ricaurte Vásquez, ředitel Panamské autority průplavu, pro FT.com uvedl, že se úřady snaží udržet spolehlivost průplavu. "Pokračující zvyšování cen není správnou cestou vpřed," řekl Vásquez s tím, že autorita bude příští měsíc revidovat cenovou politiku.

Paradoxně, navzdory omezením, příjmy z průplavu vzrostly o 15% za fiskální rok končící v září 2023. To bylo způsobeno zejména zvýšenými poplatky za přednostní průjezd - jeden japonský majitel lodi údajně zaplatil téměř 4 miliony dolarů za to, aby jeho loď proplula dříve než ostatní.

Odborníci však varují, že současná situace může mít dlouhodobé následky. Roar Adland z firmy SSY poznamenal, že průplav je nyní "méně atraktivní možností než v minulosti" pro zboží s nižší hodnotou.

Vyšší teploty v regionu přináší další nejistotu. Jose Ramón Icaza, panamský ministr pro záležitosti průplavu, uvedl, že nová vláda pracuje na dlouhodobém řešení v podobě přehrady Río Indio. Ta by měla zajistit dostatek vody pro průplav i spotřebitele na příštích 50 let. Realizace projektu však bude trvat 5-6 let a během této doby bude průplav dále ohrožovat nízká hladina vody.

"Všechny země na světě čelí změně klimatu," řekl Icaza. "Důležité je poslat zprávu našim klientům daleko a široko, že pracujeme na řešení."