Sucho ohrožuje budoucnost Panamského průplavu
Panamský průplav, klíčová tepna světového námořního obchodu, bojuje s vážným problémem. Historické sucho v loňském roce způsobilo výrazné omezení provozu této 110 let staré vodní cesty, což mělo dalekosáhlé důsledky pro globální přepravu zboží.
šéfredaktor
Dle údajů analytické skupiny Marine Traffic klesl počet lodí s LNG (zkapalněným zemním plynem) procházejících průplavem v červenci 2023 na pouhých 13, což je méně než polovina oproti stejnému měsíci v roce 2022. Podobně se snížil i počet převozů suchého sypkého zboží, a to o 35% na 129 lodí.
Ricaurte Vásquez, ředitel Panamské autority průplavu, pro FT.com uvedl, že se úřady snaží udržet spolehlivost průplavu. "Pokračující zvyšování cen není správnou cestou vpřed," řekl Vásquez s tím, že autorita bude příští měsíc revidovat cenovou politiku.
Paradoxně, navzdory omezením, příjmy z průplavu vzrostly o 15% za fiskální rok končící v září 2023. To bylo způsobeno zejména zvýšenými poplatky za přednostní průjezd - jeden japonský majitel lodi údajně zaplatil téměř 4 miliony dolarů za to, aby jeho loď proplula dříve než ostatní.
Odborníci však varují, že současná situace může mít dlouhodobé následky. Roar Adland z firmy SSY poznamenal, že průplav je nyní "méně atraktivní možností než v minulosti" pro zboží s nižší hodnotou.
Vyšší teploty v regionu přináší další nejistotu. Jose Ramón Icaza, panamský ministr pro záležitosti průplavu, uvedl, že nová vláda pracuje na dlouhodobém řešení v podobě přehrady Río Indio. Ta by měla zajistit dostatek vody pro průplav i spotřebitele na příštích 50 let. Realizace projektu však bude trvat 5-6 let a během této doby bude průplav dále ohrožovat nízká hladina vody.
"Všechny země na světě čelí změně klimatu," řekl Icaza. "Důležité je poslat zprávu našim klientům daleko a široko, že pracujeme na řešení."