Hrot24.cz
Strnad versus Materová. Mezi vlastníky Tatry to vře

foto: koláž Hrot24/CSG/Promet Group/Tatra/Berenika Slánská

Strnad versus Materová. Mezi vlastníky Tatry to vře

Potomci Strnada a Matery v harmonické byznysové spolupráci svých otců nepokračují – a jejich spory se v poslední době vystupňovaly.

Filip Magalhães

Před 11 lety skončila slavná kopřivnická automobilka Tatra v dražbě. Peníze dlužila, kam se podívala – dodavatelům peníze, odběratelům auta. Před krachem ji nakonec zachránili dva podnikatelé: Jaroslav Strnad, zakladatel zbrojařského holdingu Czechoslovak Group (CSG), a René Matera, zakladatel strojírenské skupiny Promet Group. Společně pak ještě ovládli i chorvatského výrobce železničních vagonů Đuro Đaković.

Vedení CSG časem převzal Strnadův syn Michal, nemocný Matera pak předal žezlo Promet Group své manželce a dětem, přičemž šéfkou skupiny se stala jeho dcera Denisa. Potomci Strnada a Matery ovšem v harmonické byznysové spolupráci svých otců nepokračují – a jejich spory se v poslední době vystupňovaly.

Kamenem úrazu je právě společnost Tatra Trucks. V sprnu totiž došlo k odvolání Denisy Materové z pozice předsedkyně dozorčí rady této firmy, upozornily Hospodářské noviny. Materová prohlásila, že tento krok nebyl předem diskutovaný – a svůj 35procentní podíl v automobilce bude bránit. „Tatra má velký potenciál a dobrou budoucnost. Nevím, proč bychom se z ní měli stahovat,“ řekla HN. Neprozradila však, zda dostala nabídku na odkup.

Podle Seznam Zpráv může odvolání Materové souviset s obchodními vztahy mezi CSG, Tatrou a ministerstvem obrany. To v červenci uzavřelo rámcovou dohodu na dodávku až 872 vozů. Smlouvu ale neuzavřelo s výrobcem Tatra Trucks, nýbrž s dodavatelem Tatra Defense Systems, který je stoprocentně vlastněný CSG. Tento deal se tak Materové nelíbil, doplňují SZ.

Teď se CSG, která je v Tatra Trucks majoritním akcionářem se 65procentním podílem, prý může pokusit získat i minoritní podíl Promet Group. Podle serveru e15 se přitom představy obou vlastníků můžou lišit v řádu stamilionů korun. Hodnota podílu Prometu by mohla dosahovat hodnoty až 1,5 miliardy korun, píší HN.

Podle zatím nejnovější výroční zprávy vykázala Tatra v roce 2022 čistý obrat kolem 8,3 miliardy korun, provozní zisk EBITDA pak činil zhruba 520 milionů korun. Dle jednání valné hromady 18. října dosahuje ztráta firmy za loňský rok téměř 46 milionů korun. Vlastníci tak letos nedostali žádné dividendy, což může být dle e15 dalším důvodem sporů.