Stávka na německé železnici skončila, vlaky opět jezdí podle běžného řádu
Stávka na německé železnici v noci na dnešek předčasně skončila, vlaky až na výjimky jezdí podle běžného jízdního řádu. Obnoveno je i spojení s Českem, kde ale cestující musejí počítat s výlukami a přestupy.
Stávka za vyšší mzdy měla původně trvat do dnešního večera, zástupci Deutsche Bahn (DB) a odborů strojvedoucích GDL se ale dohodli na jejím předčasném ukončení.
„Stávka byla ukončena předčasně v 02:00. Aby mohly všechny vlaky opět vyjet načas, přeplánovali jsme jízdu tisíců spojů a také mnohé směny našich zaměstnanců,“ řekl mluvčí železniční společnosti DB Achim Stauss. „V dálkové dopravě od rána dochází jen k ojedinělým omezením. V regionální a městské železniční dopravě ale musejí cestující ještě po celý den počítat s omezeními, která se však liší region od regionu,“ dodal.
Výluky se týkají i cestujících z Česka, například vlaky EuroCity z Prahy do Berlína jsou v úseku mezi Ústím nad Labem a Drážďany kvůli plánované výluce nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Prozatím s přestupem vyjely také vlaky mezi Prahou a Mnichovem. Z pondělí na úterý pak bude obnoven provoz nočních vlaků na trase Štýrský Hradec – Praha – Berlín a Praha – Lipsko – Curych.
Mluvčí DB Anja Brökerová novinářům na hlavním berlínském nádraží dnes dopoledne řekla, že obnovit provoz se podařilo, přesto by si ale cestující měli předem ověřit na portálu drah či v aplikaci, zda jejich spoj skutečně vyjede. „Důležitou informací je, že jsme na celý dnešek zrušili vázanost jízdenky na konkrétní vlak, lidé tak mohou využít pro jízdu do svého cíle jakýkoli spoj,“ řekla.
Strojvůdci nákladních vlaků se do práce vrátili už v neděli večer. V nákladní dopravě potrvá návrat k normálu několik dní. Brökerová nicméně zdůraznila, že zákazníci v průmyslových podnicích už mohou počítat s jistotou zásobování.
Dráhy DB a odbory GDL se o víkendu domluvily, že stávka, která byla od listopadu čtvrtá, skončí dříve a že obě strany opět začnou jednat. Nová dohoda o mzdách by mohla být do začátku března, do té doby další stávka nehrozí.
„Na jednání, která začnou za týden v pondělí, máme pět týdnů. Věříme, že na konci dospějeme k dohodě,“ řekla Brökerová.
V dohodu věří také šéf odborů GDL Claus Weselsky. „Je dobré, že se GDL a DB shodly, že chtějí společně najít řešení. My jsme připraveni dohodnout se na dobrém kompromisu,“ řekl dnes Weselsky na tiskové konferenci. „Cílem bylo usednout k jednacímu stolu a to se podařilo. Teď nás čeká vyjednávání,“ dodal. Odbory ani dráhy podle něj až do výsledku jednání nebudou o dílčím vývoji informovat.
Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 korun) a také jednorázovou kompenzaci 3000 eur (73 400 korun) kvůli inflaci. Snížení závazku na 35 hodin týdně dnes Weselsky označil za důležitý cíl odborů. „A to nejpozději od 1. ledna 2028,“ řekl odborový předák. Na 35hodinovém týdnu pro pracovníky ve směnách od ledna 2028 se už odbory GDL dohodly s dopravci Go-Ahead a Netinera.
DB zatím nabídly zkrácení pracovní doby na 37 hodin týdně, větší snížení hodinového závazku podmínily snížením mzdy. Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 tisíc až 56 tisíc eur (1,1 milionu až 1,4 milionu korun).