Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Stát chystá výměnu přístavů v Hamburku

Příští rok chce Česko získat nový terminál pro námořní plavbu. Historických přístavů se vzdá.

Stát chystá výměnu přístavů v Hamburku

Česko zkouší znovu oživit své kdysi slavné přístavy v německém Hamburku. Poté, co se nepovedl plán ministra dopravy Dana Ťoka na 150milionovou investici, která měla zchátralá pronajatá území dostat z nejhoršího, zkouší nyní ministerstvo dopravy vyjednat, že Moldauhafen a Saalehafen vrátí po necelých sto letech zpět Hamburku a raději přijme nabídku na nové území. Výhodnost směny už potvrdila studie, začínají jednání o podmínkách.

Studie směnu území doporučila. Je ale zřejmé, že samotná doprava po Labi by efektivitou na potřebné investice v Hamburku nestačila. Do fungování nového prostoru v přístavu bude třeba zapojit i překládku silniční a železniční dopravy, aby se dostavil požadovaný ekonomický efekt. Koneckonců význam říční dopravy je v době rychlých dodávek zboží „just in time“ a započtení nákladů na provoz lodí oproti dvěma zmíněným druhům dopravy výrazně diskvalifikován.

Po několika letech se tak vrací do hry hamburské území zvané Kuhwerder. Místo o rozloze třicet tisíc čtverečních metrů s manipulační a skladovací plochou, kam mohou směle připlout středně velké námořní lodě s ponorem do jedenácti metrů bez omezení jejich výšky. „V současné době zahajujeme znovu jednání s německou stranou o podmínkách směny pozemku na takzvaném „Kuhwerder“ terminálu. Je přímo v centru města v nákladním přístavu a existuje tu možnost přístupu i námořních lodí, což na těch starých územích nebylo možné. Je to pro nás proto mnohem výhodnější,“ popisuje ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů. 

V novém přístavu by podle něj vznikl multimodální terminál, který by kombinoval železnici, silniční, říční a námořní dopravu. Kuhwerder Hafen je mimochodem dobrá adresa – leží v těsné blízkosti přístavního mola, odkud vyrážejí luxusní zaoceánské parníky na okružní jízdy. A také je na dohled od novostavby Labské filharmonie, která se stala novou dominantou Hamburku. Česko by tak získalo přímé lodní spojení s mořem. Saalehafen a Moldauhafen mají oproti tomu od volného moře ještě zhruba sto kilometrů distanc, větším problémem jsou ale potíže s hloubkou v přístavu, která nedovoluje velkým lodím připlout.

Proč se nepovedly plány na opravu dvou přístavů? Co se děje v tom třetím, Peutehafenu, který Československo koupilo? Jak do problému promluvila česko-německá smlouva o Labi a proč se o směně mluví už šest let, aniž by k ní došlo? Jaká jsou její rizika a jaká byla historie přístavů? Čtěte v aktuálním vydání týdeníku Hrot.