Zdravotnictví v propasti. „Už dochází čas. Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Špunt na Vltavě

Proč nejde v Praze jezdit po řece, když jsou ulice věčně rozkopané a ucpané?

Špunt na Vltavě
Proti betonárně na Rohanském ostrově se postavila Praha 8 a také developeři, kteří chtějí v rezidenční lokalitě stavět. Magistrát ji tam chce ovšem zachovat do doby, než skončí výstavba v okolí. | foto Tomáš Novák, týdeník Hrot

Hlavní město využívá potenciál řeky pro lodní dopravu jen asi ze čtyř procent. Zvlášť optikou rozkopaných ulic, které v posledních týdnech komplikují jízdu městem, je to velmi smutné číslo. Ředitelství vodních cest právě nyní dokončuje plán, jak oživit osobní i nákladní dopravu po řece v rámci města. V porovnání s rozvojem Prahy v ostatních směrech lodní doprava alarmujícím způsobem kontrastuje. Čtyři pražské přístavy přepravily ještě v roce 2005 zhruba 150 tisíc tun zboží. V roce 2017, ze kdy jsou k dispozici poslední čísla, to bylo jen 44 806 tun.

Slepou uličkou

Je fér říct, že každá myšlenka na využití lodní dopravy pro zásobování v ucpaném městě vypadá na první pohled rozumně a lákavě, ovšem stejně tak skoro každá skončila v posledních letech v Praze neúspěchem. V roce 2017 Ředitelství vodních cest zkoušelo, jestli by bylo možné vykládat zboží z lodí v centru města a dál do obchodů je dopravovat ekologickými dodávkami. Z logistických zón za městem se mělo zboží dostávat do překladišť v Holešovicích nebo v Radotíně a odtud putovat v paletách na lodích do města na náplavky, kde by si je naložili řidiči dodávek. „Tento záměr se ukázal jako ekonomicky nereálný, a to i z důvodu další nutné překládky a časové náročnosti celého procesu,“ stojí dnes ve studii Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR).

Podobně krachl i plán na odvážení kalů z čistírny odpadních vod. Ubralo by se tím denně deset nákladních aut. Jenže malých příjemců (zejména zemědělců) je hodně, jsou na různých místech, kalů bude po opravě v čističce ubývat, a hlavně se musí naložit a odvézt rychle, protože obtěžují okolní obyvatele zápachem.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit