Smartwings míří nahoru, ČSA žádají soud o odklad reorganizace
Největší český letecký dopravce rostl meziročně o více než třicet procent.
redaktor
Letecká společnost Smartwings z impéria miliardáře Jiřího Šimáně podepsala nové smlouvy s cestovními kancelářemi. Firma, která prochází reorganizací a stát jí ručí osmdesáti procenty za téměř dvoumiliardovou půjčku, bude spojovat skandinávské a další země s Kanárskými ostrovy.
Od poloviny října do konce dubna 2022 má firma zajišťovat jednou týdně letecká spojení z Kanárských ostrovů do šesti evropských destinací. Konkrétně do Helsinek, Bělehradu, Tallinu, Sofie a norských měst Bodø a Tromsø. „Jsme rádi, že jsme dokázali opět uspět v konkurenci leteckých společností. Na Kanárských ostrovech budeme mít základnu celkem pro tři letadla,“ řekl Roman Vik, člen představenstva a generální ředitel Smartwings.
Firma už před časem také oznámila uzavření jiných kontraktů s německými cestovkami, a hodlá tak od 1. října zajišťovat leteckou dopravu z deseti letišť v Německu a ve Švýcarsku. Spolu s tím, že firma čeká v příštím roce zhruba dvě miliardy korun po výhře u amerických soudů se společností Boeing za uzemnění strojů 737 MAX a že letos rostla meziročně zhruba o 35 procent, očekává Jiří Šimáně bezproblémové splácení úvěru, jak se svěřil časopisu Forbes.
O poznání hůře jsou na tom sesterské České aerolinie (ČSA), které, ač stále provozují dopravu, procházejí insolvencí. Smartwings už požádaly soud o prodloužení lhůty na reorganizační plán pro ČSA do února příštího roku. Důvodem mají být jednání s největším věřitelem firmy, společností Airbus. Podle Smartwings se rýsuje dohoda o narovnání, do ČSA má také přijít nový investor. Firma loni skončila ve ztrátě 2,64 miliardy korun, věřitelé po ní chtějí 19,4 miliardy. Propouští v souhrnu až 400 zaměstnanců, většina odešla už loni.
Do Prahy zároveň míří dcera německé Lufthansy, firma Eurowings. Na sto pracovních míst jí přišlo šest tisíc životopisů. Eurowings budou přímým konkurentem Smartwings, hodlají se soustředit na charterové lety.