Raketový růst a světové ambice. Fast 50 slibuje přehlídku nejnadějnějších startupů, stále jim ale chybí ženy
Předsudky o tom, že má žena zůstávat doma a starat se o domácnost a děti, zatímco rodinu zajišťuje výhradně muž, u nás stále přetrvávají. Situace se ale začíná narovnávat s příchodem mladé generace na pracovní trh. A platí to i u startupů.
Prusa Research, FTMO, Livesport, Woltair, Kiwi, Notino, Avast nebo Seznam. Co mají tyto firmy společného? Díky jejich raketovému růstu je dnes zná snad každý Čech. Cesta za slávou a zviditelněním je v případě startupů často lemována i účastí v různých soutěžích – a jednou z nich je Technology Fast 50, kterou pořádá poradenská společnost Deloitte. Ta skrze ni hledá nejrychleji rostoucí technologické firmy ve střední a východní Evropě.
„Náš nejúspěšnější startup je právě FTMO – vyhrál třikrát za sebou, dvakrát předtím navíc ovládl kategorii Rising Star, která je určená pro začínající firmy. Je to velmi zajímavý příběh toho, jak dva kluci z VŠE založili firmu, která má dnes miliardové obraty a působí po celém světě,“ říká Kateřina Novotná, která má soutěž v České republice na starosti a je zároveň partnerkou v Daňovém a právním oddělení Deloitte.
Nicméně letos se už zakladatelé FTMO Otakar Šuffner a Marek Vašíček soutěže nezúčastní, protože ji za pár let své existence dokázali přerůst a začínajícím startupem už dávno nejsou (loni dosáhli rekorndího obratu dosahujícího téměř pět miliard korun, zisk EBITDA před započtením úroků, daní a odpisů pak stoupl na 2,3 miliardy – pozn. red.). „Zůstávají ale partnery našeho programu, protože uznávají, že jim hodně pomohl ve zviditelnění a kredibilitě,“ doplňuje Novotná.
Podle ní není Fast 50 ani tak soutěží, jako spíš zvětšující se komunitou startupů, které si navzájem pomáhají. Pro tyto firmy zároveň Deloitte připravuje diskuze či workshopy a propojuje je s partnery, například se společností Visa nebo Seed Starterem České spořitelny.
Rovnou přemýšlet světově
Deloitte si firmy, které osloví, vybírá podle rychlosti jejich růstu – Novotnou a její tým tak zajímají především finanční výkazy firmy (které mnohdy nejsou veřejně dostupné). Zároveň mají podmínku, aby startup sídlil v České republice nebo v jiné zemí střední a východní Evropy, měl za sebou už aspoň čtyři roky fungování a také vlastní technologii. Hloubkovou analýzu v této fázi nevyžadují.
A jak vypadá úspěšný startup? Rozhodně to nejsou ty, které se zaměřují jen na český trh – takové ambice prostě nestačí. „Výherci z minulých let jsou vlastně globálními firmami,“ upozorňuje Novotná. A s tím souhlasí i Veronika Kolejak, spoluzakladatelka startupu Better Stack. Ten vývojářům pomáhá co nejrychleji vyvíjet kvalitnější software, a to tím, že na jednom místě sdružuje monitorování webu, loggování, správu incidentů i stavové stránky. Platformu dnes využívá třeba magazín Time či velké firmy jako Eset nebo Salesforce.
„Úspěšné startupy definuje nejen rychlost jejich růstu, ale právě i globální tendence. A startupisté by měli začít přemýšlet světově hned v okamžiku, kdy svou firmu založí,“ tvrdí Kolejak. Její Better Stack byl loni „neočekávaně“ ziskový a dnes působí po celém světě, soutěže Fast 50 se nicméně zatím nezúčastnil. Třicetiletá podnikatelka původem ze Slovenska se v technologických startupech našla i proto, že nejsou tak hierarchické jako akademické prostředí – a nikdo v nich neřeší, kdo má kolik titulů.
S Novotnou a Kolejak se ale nescházíme jen kvůli Fast 50. Zajímá nás i to, jaké je dnes postavení žen na tuzemské startupové scéně. A v tomto ohledu si Česko příliš slavně nevede. „Je tu stále hodně co dohánět, žen máme v soutěži opravdu málo. I proto se snažíme co nejvíce zviditelňovat a podporovat úspěšné founderky,“ připomíná Novotná s tím, že jen pět procent startupů, které se Fast 50 účastní, založily ženy. „Ani na Západě to není žádná hitparáda, mohu nicméně říci, že země Visegrádské čtyřky jsou na tom o poznání hůř než Spojené státy nebo Velká Británie.“
A proč je žen ve startupech tak málo? „Podle mého názoru jde o koncepční problém. Když je v některém odvětví málo žen, tak tam ostatní ženy nevidí příležitosti. A tohle se týká i startupů. Velmi často vidím fotku týmu, ve kterém je opravdu málo žen, případně vůbec žádná,“ poukazuje Kolejak. Na jejím rodném Slovensku je prý situace alespoň v jednom ohledu lepší – tamní děti jsou už třeba zvyklé na to, že hlavou státu může být žena a že je to něco naprosto normálního. „Čím víc žen bude na vedoucích pozicích, tím větší odvahu budou mít ostatní ženy, aby začaly podnikat nebo si založily vlastní startup.“
Řešení nesmí být na sílu
Deloitte tomu chce napomoct. Založil například klub SheXO, který sdružuje a podporuje ženy v byznysu, a dále se podílí na aktivitě Evropské komise Esteam, jež má posílit postavení žen a dívek v oblasti podnikání, vědy a digitálních technologií. „Děláme rovněž workshopy pro maminky na mateřských dovolených a studentky, které chtějí začít podnikat,“ líčí Novotná. „Bohužel je často brzdí třeba malá dostupnost školek nebo nízká podpora částečných úvazků.“
Pomohly by kvóty? Novotná i Kolejak se shodují, že ne – i když by to možná vyřešilo určité nerovnosti rychleji. „Mnohem efektivnější je ale zdůrazňovat pozitivní příklady úspěšných podnikatelek, ty se dostanou mladým ženám pod kůži lépe,“ zdůrazňuje partnerka Deloitte. Podle ní tak jsou řešení na sílu spíše kontraproduktivní, protože vyvolávají negativní reakce okolí. „Lidé si pak říkají, že je ta žena na své pozici jen kvůli tomu, že je ženou, a ne kvůli svým schopnostem,“ míní.
Předsudky o tom, že má žena zůstávat doma a starat se o domácnost a děti, zatímco rodinu zajišťuje výhradně muž, u nás stále přetrvávají. Kolejak nicméně pozoruje, že se situace začíná narovnávat s příchodem mladé generace na pracovní trh. „Třeba v mojí sociální bublině už je naprosto normální, když žena přemýšlí nad kariérou, a ne pouze nad dětmi a rodinou,“ popisuje spoluzakladatelka Better Stack.
To, jestli je founder mužem nebo ženou, každopádně nehraje žádnou roli u investorů. Pro ně jsou důležitější jiné faktory – třeba Vojta Roček z Presto Ventures nedávno Hrotu řekl, že si cení lidí, kteří jsou hladoví po úspěchu, makají 14 hodin denně a vyšroubují ze sebe neskutečný produkt. Pro Petra Šímu a Michala Ciffru z Depo Ventures je pak zase klíčové, aby měl startupista charisma a byl super chytrý. A Jakuba Nytru z Purple Ventures baví investovat do projektů, které můžou zlepšit kvalitu života lidí.
Obecně teď Novotná vidí vývoj na startupové scéně velmi pozitivně. „Startupů tu máme hodně. A co je důležitější: daří se jim. Pořád se tu rodí zajímavé nápady, které často prorazí i ve světě. Za poslední roky sice došlo k mírnému ochlazení tohoto trhu, nevnímám to ale jako něco špatného. Startupisty to totiž přimělo soustředit se převážně na efektivitu a ziskovost,“ uzavírá.
Startupy jakéhokoliv zaměření se mohou do soutěže Fast 50 přihlašovat až do konce srpna. Slavnostní vyhlášení proběhne 14. listopadu. „A bude to show,“ slibuje Novotná.
Cílem žebříčku Fast 50 je najít a ocenit rychle rostoucí a inovativní technologické společnosti ze střední Evropy. Kromě ohodnocení pomáhá program startupům s rozvojem prostřednictvím setkání a workshopů, a to i díky propojení s partnery, například společností Visa či Seed Starterem České spořitelny.