Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Zelení u moci? Německý průmysl se připravuje na nejhorší

Průmyslové svazy v sousední zemi varují před přehnanou regulací, která hrozí, když se po zářijových volbách dostanou do vlády Zelení.

Zelení u moci? Německý průmysl se připravuje na nejhorší
Předsedkyně německých Zelených Annalena Baerbocková | Shutterstock.com

Předsedkyně německých Zelených Annalena Baerbocková prostřednictvím videokonference na virtuálním veletrhu v Hannoveru sice rozdávala úsměvy, zástupci německého průmyslu ale její nadšení pro zelené inovace nesdílejí. Varují hlavně před přílišnou regulací, jež je s ekonomickými plány strany spojena.

Zelení totiž v Německu v předvolebních průzkumech dotírají na vedoucí koalici CDU/CSU a je velmi pravděpodobné, že budou po zářijových volbách v nové německé vládě. 

Karl Haeusgen ze strojírenského sdružení VDMA během debaty o tom, jak má být Evropa do roku 2050 klimaticky neutrální, neskrýval obavy z dalšího kola regulací pro průmysl. Totéž tvrdí i šéf elektrotechnického průmyslového sdružení ZVEI Gunther Kegel. 

Haeusgen varuje před tím, že se z imperativu klimatické neutrality nesmí stát smrtící korzet, který německý průmysl umačká. Regulace má smysl jen do určité míry, kdy může podpořit inovace a nové technologie, pokud se to ale s jejími parametry přežene, napáchá více škod než užitku. 

Rána na komoru

Typickým příkladem jsou emisní normy. Ty vedly k tomu, že se vyvíjejí stále čistší spalovací motory. Nová norma Euro 7 ale může být „ranou na komoru“ německému autoprůmyslu. Extrémně nízké emisní hodnoty, jež mají platit od roku 2025, nebude možné splnit bez toho, že auta budou mít hybridní pohon. Haeusgen to okomentoval slovy, že není chytré spalovací motor „zastřelit“ hned na začátku.

Baerbocková naopak horlivě hájí regulaci a zároveň dotace na vše, co pomůže splnit cíl uhlíkové neutrality celého německého a potažmo evropského průmyslu. Kegel zdůraznil, že celý proces musí být veden formou dialogu politiků se zástupci průmyslu, jinak to nemůže reálně fungovat. Průmysl musí zásahy politiků zvládnout zejména po technické stránce, aby mohl konkurovat firmám z dalších regionů, především Asie. Vlády v EU by měly podporovat spíše inovace bez omezení než různé formy regulace.

Zelení se nicméně drží své kritiky současné vlády CDU/CSU a SPD. Podle Baerbockové nedělá dost pro ochranu klimatu. „Zaostáváme. Proto musíme mít odvahu skočit do nové éry i s příslušnými rámcovými podmínkami,“ oznámila německým manažerům. 

Jako úspěšný příklad uvedla působení prvního zeleného premiéra na zemské úrovni Winfrieda Kretschmanna v Bádensku-Württembersku, který zde vládne od roku 2011 a vyhrál i nedávné zemské volby se ziskem téměř třetiny hlasů.

V hlavním městě regionu, ve Stuttgartu, sídlí automobilky Mercedes i Porsche. Podařilo se tu po diskusích se zástupci průmyslu vybudovat nejlepší síť pro dobíjení elektromobilů v Německu. 

Regulace vodíku

Zelení jsou fanoušky výroby zeleného vodíku. Nicméně nedostatečné kapacity by se měly důsledněji kontrolovat a jeho použití omezit podle jednotlivých oborů. Strana je také poměrně skeptická k tématu volného obchodu. 

Na přímou otázku, jak by se Asociace německého průmyslu (BDI) postavila k novému kancléři nebo kancléřce, pokud by byl ze strany Zelených, odpověděl prezident svazu Siegfried Russwurm šalamounsky. Samozřejmě s ním bude muset spolupracovat a vést konstruktivní dialog. Totéž platí pro jednotlivá ministerstva. 

Russwurm nicméně doufá, že nová vláda bude dostatečně otevřená a zároveň pragmatická k námitkám německých šéfů průmyslových koncernů. „Průmysl spoléhá na takový směr politiky, který důvěřuje mechanismům tržního hospodářství a posiluje inovace,“ řekl opatrně. 

Německý průmysl budoucí měsíce sleduje s nadějí. Jednak spoléhá na ekonomické oživení v Asii, na druhou stranu by firmy mohly profitovat i z obrovského fiskálního stimulu Joea Bidena do americké ekonomiky.

Sdružení VDMA zlepšuje své prognózy pro strojírenský sektor, jenž by mohl letos růst o sedm procent. Objem výroby má dosáhnout 213 miliard eur. Objednávky podle šéfa sdružení Haeusgena rostou. S tím se také zvyšuje optimismus firem a už začínají nabírat nové lidi. Průmyslový export by měl letos růst o 8,5 procenta, zejména do Číny, odhaduje BDI.

Russwurm naopak volá po tom, aby vláda německý průmysl, který je tahounem čtvrté největší ekonomiky světa, podpořila prorůstovými opatřeními formou větších daňových odpisů pro investice a výzkum a snížením daňového zatížení. Jakým směrem se bude ubírat německá ekonomika, je klíčové i pro Česko, které je s Německem silně ekonomicky propojeno.