„Proč řešíš, kolik to bude stát?“ Saúdy zajímá spíš řešení, ne cena, říká Siuda z BCG

foto: BCG

„Proč řešíš, kolik to bude stát?“ Saúdy zajímá spíš řešení, ne cena, říká Siuda z BCG

„Ještě nedávno by si člověk myslel, že Saúdům bude trvat desítky let, než doženou bohaté západní země. Dnes už ale jsou v mnoha oblastech světovou špičkou. Prostě chtějí překonat všechny dosavadní milníky,“ říká odborník na umělou inteligenci Jan Siuda.

Filip Magalhães

Spoluzaložil první českou virtuální kuchyni, radil technologickým obrům v americkém Silicon Valley, teď z Dubaje obstarává klienty Boston Consulting Group na Středním východě. Čtyřiatřicetiletý Jan Siuda je odborníkem na umělou inteligenci a její zavádění do korporátních procesů i firemních produktů. V rozhovoru pro Hrot popisuje svůj profesní příběh a také raketový růst Saúdské Arábie. „Mohli bychom se od ní lecčemu přiučit,“ říká.

Jak jste se dostal k poradenství kolem umělé inteligence?

Tu chvíli si vybavuju úplně přesně. S bývalou přítelkyní jsem jel vlakem do Prahy a četl si nějaký článek o tom, kdo jsou kluci z konzultační společnosti McKinsey. Tehdy jsem ještě manažerské poradenství neznal, hned mi to ale přišlo hrozně cool. Rozhodl jsem se proto, že to zkusím. Neskončil jsem ovšem v McKinsey, nýbrž v Boston Consulting Group (BCG), kde jsem vlastně dodnes.

Jak už je to dlouho?

Nedávno jsem načal svůj devátý rok ve firmě. K umělé inteligenci jsem se pak dostal asi před třemi lety. Účastnil jsem se jedné konference v Bostonu, kde nám ukazovali různé jazykové modely – ještě předtím, než OpenAI vůbec vydal svůj ChatGPT. Oblast strojového učení a automatizace mi přišla hrozně zajímavá. A už jsem u ní zůstal.

Spojené státy i Saúdská Arábie

Pro BCG jste pracoval i v americkém Silicon Valley, a to mezi lety 2018 až 2020. Čím jste se tam zabýval?

Pracoval jsem tam primárně s velkými technologickými firmami, které se zabývaly plánováním podnikových zdrojů, HR systémy nebo třeba telekomunikačními službami. O našich klientech obvykle nemluvíme, můžu ale zmínit jednoho z nich, se kterým BCG ve Spojených státech spolupracovala – Starbucks. BCG tam tomuto řetězci kaváren pomáhala s automatizací a digitalizací v rámci zavádění umělé inteligence. Začali jsme tak třeba zkoušet různé personalizační nástroje, které každému klientovi vytvářely newslettery na míru. A opravdu se to setkalo s úspěchem.

Co se vám v Silicon Valley nejvíc líbilo? Čím by se Češi mohli inspirovat?

Mně tam strašně fascinovala jejich dravost a chuť si splnit americký sen. Byznysový mindset je tam postavený na úplně jiných základech než u nás. I velké firmy dokážou být dynamičtější než jejich konkurence v Evropě nebo na Středním východě, kde se zrovna teď nacházím. Americké společnosti jsou rovněž mnohem agilnější, protože je v tamním prostředí jednodušší obměňovat týmy a propouštět zaměstnance.

Jan Siuda, odborník na umělou inteligenci ze společnosti Boston Consulting Group

foto: BCG

Teď tedy působíte na Středním východě?

Ano, aktuálně jsem v Dubaji, odkud pracuji se zákazníky ze Spojených arabských emirátů, Saúdské Arábie, Bahrajnu, Kuvajtu nebo Kataru. Pro jednoho klienta tu teď děláme něco podobného, jako kdysi pro Starbucks v USA. Ale tady je zase úplně jiné prostředí. 

Mluvíte nejspíš o kulturních a náboženských odlišnostech. A co tamní byznys, jak moc je jiný?

Byl jsem třeba hodně překvapen po příjezdu do Saúdské Arábie. Na té zemi visí hodně negativní nálepka a v Evropě někdy čelí až takové stigmatizaci. Za posledních pár let se ale neskutečně posunula dopředu, a to i směrem k západnímu světu. 

Je důležité si uvědomit, že ten stát je hodně bohatý. Když se něco řeší, tak se nejprve uvažuje nad tím, jak to udělat co nejekfektivněji. Až pak se dohaduje o ceně. Několikrát jsem od Saúdů slyšel: „Co teď vůbec přemýšlíš nad tím, kolik to bude stát? Nabídni mi spíš nějaké unikátní řešení, které nemá nikdo jiný.“

Ještě nedávno by si člověk myslel, že jim bude trvat desítky let, než doženou bohaté západní země. Dnes už ale jsou v mnoha oblastech světovou špičkou – třeba v kyberbezpečnosti. Tam teď zaostávají jen za Spojenými státy. Mohli bychom se od nich lecčemu přiučit. Saúdská Arábie chce prostě překonat všechny dosavadní milníky.

Jakým oborům na Středním východě radíte?

Já se zde zabývám především telekomunikačními firmami. Pracujeme například s algoritmy, které sledují zákazníky těchto společností a pak jim vytváří telefonní balíčky na míru. Zaměřujeme se tu také na služby klientské péče, aby ti lidé neutekli ke konkurenci. Takže zlepšujeme způsob, jak jednat se zákazníkem.

Používáte k tomu generativní umělou inteligenci?

Ano. Umělá inteligence nám dává možnost vygenerovat nekonečné množství variací de facto stejného marketingového e-mailu. Každou větu mohu napsat v různých formátech, přičemž každý klient dostane takový, který mu je ušitý na míru. Na někoho spíš působí agresivní kampaň, jiný preferuje něco mírnějšího, další člověk uvítá slangové výrazy. A každému se líbí jiná barva.

Funguje to takhle i v jiných odvětvích?

Jistě. V některých odvětvích může jít o personalizované chatboty. V maloobchodu pak tyto modely mohou posloužit k optimalizaci pobočkové sítě nebo způsobu, jak máte poskládané regály. Zákazníkovi můžete cestu obchodem co nejvíce zkomplikovat, nebo ji naopak zjednodušit a zároveň docílit toho, že si toho nakoupí co nejvíce.

Baví mě pocit, když člověk vybuduje vlastní firmu

V poslední době se objevily i problémy týkající se generativní umělé inteligence. V některých případech třeba porušovala autorská práva umělců. Setkali jste se i vy s nějakými komplikacemi?

Určitě. I proto u klientů nasazujeme takzvanou politiku „Responsible AI“ (zodpovědné umělé inteligence – pozn. red.), která má určitou sadu pravidel a opatření, jež se zaměřují i na etiku. Zároveň se ale nic nesmí přehánět. Pamatujete si na případ, kdy umělá inteligence Googlu vykreslovala americké Otce zakladatele jako černochy? To byl prostě legitimní fail. 

Během covidu jste rozjel vlastní virtuální restauraci MyFoodPlace. Angažujete se v tom ještě?

Už relativně málo. S kolegou jsme tehdy měli štěstí, protože přišel covid a rozvážky jídel opravdu frčely, takže jsme to rozjeli v opravdu příhodnou dobu. Dneska už je ta firma součástí mnohem větší skupiny, která se zabývá rozšiřováním franšízových značek. Ještě v tom mám nějakou majetkovou účast, na každodenním manažerském řízení firmy se už ale nepodílím. 

Chtěl byste někdy rozjet ještě nějakou další firmu?

Asi ano. Mě opravdu baví práce, kterou dělám pro BCG. Sama o sobě je takovým podnikáním. Každopádně mě baví i ten pocit, když člověk vybuduje vlastní firmu od nuly. A proto si myslím, že to ještě někdy v budoucnu zkusím.

Jan Siuda (34) • Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze • Je odborníkem na umělou inteligenci a její implementaci do korporátních procesů i firemních produktů • Měl možnost radit i technologickým gigantům v Silicon Valley • Založil také vlastní cloudovou restauraci MyFoodPlace • Je spoluautorem publikací Česká cesta k uhlíkové neutralitě a Český trh práce • Ve svém volném čase rád tráví čas s rodinou nebo konzumuje více či méně kvalitní obsah na Netflixu

Související články