OpenAI chce od investorů vybrat pět miliard dolarů při valuaci 150 miliard

Incestní vztah mezi lídrem výzkumu umělé inteligence a jeho strategickými investory může firmu do budoucna poškodit.

Incestní vztah mezi lídrem výzkumu umělé inteligence a jeho strategickými investory může firmu do budoucna poškodit.

Celý článek
0

Čína bude testovat flotilu elektromobilů ke stabilizaci elektrické sítě

Největší asijská ekonomika chce vyzkoušet, jak může velké množství elektromobilů přispět ke stabilizaci elektrifikační soustavy během špičky.

Největší asijská ekonomika chce vyzkoušet, jak může velké množství elektromobilů přispět ke stabilizaci elektrifikační soustavy během špičky.

Celý článek
0

Námořní výzva století: Jak firma s nejsilnějším jeřábem světa zachránila potopený Kursk ze dna moře

Vyzvednutí ponorky Kursk, která se v roce 2000 potopila v Barentsově moři, bylo jedním z nejkomplexnějších námořních záchranných projektů v historii. Nizozemská společnost Mammoet vedla operaci, která čelila silným technickým i bezpečnostním výzvám. Díky kombinaci inovativní technologie a pečlivého plánování se projekt stal milníkem námořního inženýrství.

Vyzvednutí ponorky Kursk, která se v roce 2000 potopila v Barentsově moři, bylo jedním z nejkomplexnějších námořních záchranných projektů v historii. Nizozemská společnost Mammoet vedla operaci, která čelila silným technickým i bezpečnostním výzvám. Díky kombinaci inovativní technologie a pečlivého plánování se projekt stal milníkem námořního inženýrství.

Celý článek
0

Proč nikdo nechce Teslu? Růst skončil, humanoidi Muska nezachrání, říká investor

Megainvestor Ross Gerber, donedávna jeden z velkých fanoušků Tesly, prodal její akcie za 60 milionů dolarů. Americká automobilka je podle něj na sestupu. A může za to i její majitel Elon Musk. 

Proč nikdo nechce Teslu? Růst skončil, humanoidi Muska nezachrání, říká investor
Akcie Tesly letos klesly o 17 procent. K hlavní důvodům patří klesající prodej a rostoucí konkurence v Číně | foto Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Dlouholetý investor Ross Gerber už nevěří Tesle. Jak řekl serveru Yahoo Finance, v souvislosti s rostoucími obavami ohledně automobilky prodal její akcie v hodnotě asi 60 milionů dolarů. Gerber přitom dlouho patřil k velkým zastáncům Tesly. Poté, co se její největší akcionář a CEO Elon Musk začal více věnovat Twitteru (nyní X), však Gerber začal jeho kroky stále intenzivněji kritizovat

Gerber řekl, že se zdá, že o nákup automobilů a robotů od Tesly už nemá nikdo zájem. Zbavil se proto přibližně poloviny akcií Tesly, které vlastnil (i tak jeho investiční fond však stále v automobilce drží podíl ve výši zhruba 50 milionů dolarů). 

Muskova sporná role 

„Postupem času jsem svou pozici redukoval, protože prostě nemám stejnou důvěru v to, že dosáhnou cílů, které byly pro Teslu stanoveny před několika lety a dokonce i nedávno, což je prodávat více aut,“ řekl. „To všechno jen odvádí pozornost od faktu, že potřebují prodávat auta, a to letos, napřesrok i v dalším roce, protože nic z těch avizovaných převratných technologií v dohledné době nepřijde,“ řekl. 

Také další investoři jsou ohledně vývoje v Tesle skeptičtí a netrpěliví. Akcie firmy letos klesly o 17 procent. K hlavní důvodům patří klesající prodej a rostoucí konkurence v Číně; to jsou okolnosti, na nichž Tesla mnoho změnit nemůže. Kromě toho se však na firmě podepisují i dramata kolem Muskových právních bitev. Muskův přínos firmě tak začíná být sporný.

„Je to opravdu bída, když máte nejlepší produkty v branži, ale také máte generálního ředitele, který se v té branži vlastně neangažuje a nesnaží se auta prodávat,“ řekl Gerber. „Vidíme, že prodeje klesají. Pokud očekáváte skvělé čtvrtletí, mýlíte se. Tady se žádné Tesly neprodávají, vidíte jen samé slevy, slevy a zase slevy,

Kdo by chtěl Muskova robota? 

Nic na tom nemění fakt, že k příčinám investorovy skepse lze počítat i jeho osobní historku. Jak řekl v rozhovoru pro Yahoo Finance, chtěl nedávno prodat svoji vlastní Teslu – ale za cenu, kterou by považoval za přiměřenou, se mu ji prodat nepodařilo. Trh s ojetými vozy je starými Teslami přeplněn. 

Analytici často tvrdí, že Tesla je jako firma s umělou inteligencí podhodnocena. Gerber se však domnívá, že umělá inteligence společnost nezachrání. Spekuloval, že poptávka po humanoidních robotech Tesly bude slabá – i vzhledem k pochybnostem o Muskovi v souvislosti s jeho chaotickou přestavbou Twitteru na X. 

„Nejjednodušší je, když obejdete sousedy a vyptáte se, kolik z nich by si koupilo humanoidního robota, kterého postavil Elon Musk. Odpověď bude nejspíš nula. Nikdo nechce robota od Elona Muska. Kdo by mu věřil?“ řekl Gerber. „Poslední věc, kterou chci mít doma, je nějaký robot sestrojený Elonem Muskem. Nevím, jestli už vůbec přemýšleli o nějakém marketingu.“ 

Muskovo vedení Tesly je v posledních několika letech pod drobnohledem stále nervóznějších investorů, ale také zákonodárců. Naposledy oslovila firemní představenstvo senátorka Elizabeth Warrenová, někdejší uchazečka o prezidentskou kandidaturu za Demokratickou stranu. Poslala vedení Tesly dopis, v němž jej vyzvala, aby dohlédlo na to, že Musk plní své finanční závazky vůči akcionářům. 

Marže valem klesají 

Gerberova slova o neuspokojivém odbytu elektroaut potvrzuje i poslední vývoj na burze. Ve středu se krátce zdálo, že akcie Tesly přeruší dvoudenní sérii ztrát, ale nakonec se znovu propadly do červených čísel. Tesla ztratila 1,7 procenta, zatímco oba hlavní indexy newoyrské burzy S&P 500 a Dow Jones Industrial Average, odepsaly pouze 0,6, respektive 0,4 procenta. 

Podobně však na tom byli i její čínští konkurenti. Zprávy o elektromobilech tak začínají tvořit konzistentní příběh: růst se v této branži hledá stále obtížněji. Ve středu ráno oznámil čínský výrobce elektromobilů Li Auto výsledky za druhé čtvrtletí, jež překonaly očekávání investorů, a poskytl solidní finanční výhled pro následující čtvrtletí. Přestože obě zprávy jsou jednoznačně pozitivní, akcie Li Auto uzavřely středeční obchodování se ztrátou.  

Překonání očekávaného zisku a solidní výhled obvykle pomohou každému akciovému titulu. Problém je v tom, že investoři očekávají pomalejší růst zisků z prodeje než dodávek. Cenová válka výrobců sráží ceny dolů a s nimi i ziskové marže většiny výrobců elektromobilů. 

Provozní marže Li Auto ve druhém čtvrtletí nedosáhla ani dvou procent, zatímco před rokem činila procent šest. Pro srovnání, marže Tesly v druhém kvartálu čítala přibližně šest procent, zatímco loni to bylo deset procent.