Danuše Nerudová, Petr Pavel i Andrej Babiš. Všichni tři největší favorité na vítěze prezidentských voleb počítají s tím, že v prvním kole využijí na svou kampaň maximálních čtyřicet milionů korun, jak umožňuje zákon. Peníze je totiž mohou „postrčit“ k tomu, aby nakonec skutečně usedli na Pražském hradě.
„Peníze určitě nevládnou všemu, ale nemůžeme je podceňovat,“ říká politolog Stanislav Balík, který působí na Masarykově univerzitě v Brně a je rovněž součástí expertního týmu národního institutu SYRI. Lednové prezidentské volby podle něj mohou být velmi těsné a výše vynaložených peněz může pomoci k tomu, aby kandidát přesvědčil několik procent nerozhodnutých voličů, což ho nakonec může poslat do druhého kola. „Peníze mají určitě nemalý vliv,“ míní Balík, ale dodává, že od nich není možné ani čekat zázraky, tedy že by z neznámého člověka udělaly po Miloši Zemanovi novou hlavu státu.
Ostatní kandidáti počítají spíše s kampaní v řádu milionů korun. Výjimkou může být podnikatel Karel Janeček, který si jako patrně jediný účastník voleb hradí náklady z vlastního. Dokonce i jeden z nejbohatších Čechů (a Slováků) Andrej Babiš dostane čtyřicetimilionovou finanční injekci od hnutí ANO, tedy ze státního rozpočtu – partaj mimo jiné dostává každoročně desítky milionů za své poslance.
Na rozdíl od Nerudové nebo Pavla ale nechce žádné příspěvky od občanů nebo podnikatelů. „Dary na prezidentskou kampaň přijímat nebudeme, financování tedy bude naprosto transparentní,“ zdůraznil mluvčí hnutí ANO Martin Vodička. I tak mu někteří lidé posílají symbolické, haléřové příspěvky. Dělají to spíše proto, aby mu poslali vzkaz, co si o něm myslí: „Na tepláky Burešovi,“ napsal jeden z dárců jako narážku na Babišovu evidenci u StB a jeho aktuální soud v kauze Čapí hnízdo.
Nerudové a Pavlovi přitom už přispělo několik významných podnikatelů. Mezi dárci pro Pavla jsou například Tomáš Vala, spolumajitel firmy Siko koupelny, Zbyněk Frolík ze společnosti Linet nebo Jaroslav Beran z Tipsportu. Nerudová dostala zase peníze například od společnosti Inexad, která v Česku provozuje hračkářství Hamleys nebo obchody s módou. „Největší dar pochází od pana Moravce, který je majitelem drogerií Teta,“ řekla Nerudová.
Financování prezidentských kampaní kontroluje Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Jeho představitelé ovšem přiznávají, že současné právní předpisy nedokážou zaručit, aby bylo všechno čisté a transparentní.
Kdo tedy chce, může své sponzory skrýt. Týmy Danuše Nerudové i Petra Pavla ale tvrdí, že mají jasně stanovená pravidla pro přijímání finančních darů i systém kontroly. A v případě nesrovnalostí jsou oba kandidáti rozhodnutí peníze vrátit. Další podrobnosti o financování kampaní všech kandidátů na Hrad se dočtete v aktuálním vydání týdeníku Hrot.