Vzdělání učitele a jeho kvalifikace mají přímý vliv na kvalitu vzdělávání dětí, vyplynulo z velkého šetření České školní inspekce
Úroveň vzdělání učitele. Zda učí předměty, na které se na univerzitě připravoval. A také vztahy v učitelském kolektivu a s ředitelem školy. To všechno ovlivňuje kvalitu vzdělání dětí v mateřských, základních i středních školách. Vyplývá to z výsledků šetření České školní inspekce, díky kterému si nyní každý rodič může online proklikat interaktivní mapu a zjistit, jak si jednotlivé okresy Česka vedou v personálním zabezpečení škol, zaplněnosti kapacit škol nebo ve výsledcích, jakých dosahují žáci a studenti.
Za unikátním projektem České školství v mapách stojí tým výzkumníků koordinovaný Českou školní inspekcí. „Využito bylo našich dat, dále dat ministerstva školství, Českého statistického úřadu a dalších veřejných institucí. Je to vůbec poprvé, co máme informace o kvalitě, dostupnosti škol či kvalifikaci pedagogů na jednom místě v přehledných mapách,“ říká k webu Vzdelavanivdatech.cz ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Stát prý nyní podle jednotlivých mapek dokáže poměrně snadno identifikovat problémy školství. Těmi jsou nedostatek kvalifikovaných učitelů napříč školskou soustavou, špatné výsledky vzdělávání v oblastech, kde se obyvatelé potýkají s chudobou, nebo přemíra byrokracie, na kterou si učitelé stěžují. Celá Morava si ve všech ohledech vede poměrně dobře a překvapivě dobrých výsledků dosahuje i značná část Moravskoslezského kraje, zato severní Čechy lze označit za značně problémové. Z dat je zřejmé, že pozornost politiků by z dlouhodobého pohledu měla být upřena právě tam.
Základem je vzdělaný učitel
Velkým problémem je v některých regionech podle výzkumného týmu nízká kvalifikace učitelů. „Problém nedostatku kvalifikovaných učitelů prohlubuje nerovnosti ve vzdělávání v socioekonomicky znevýhodněných okresech Ústeckého a Karlovarského kraje a dále v okresech, kde je příliv nového obyvatelstva. Jedná se zejména o oblasti Středočeského kraje v okolí hlavního města Prahy a pak v okolí Plzně,“ uvádějí výzkumníci pod vedením známého politologa Tomáše Lebedy, docenta z Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Autoři studie přitom rozlišují, zda výuku vede učitel bez vysokoškolského vzdělání, nebo učitel s dokončenou vysokou školou v oboru učitelství, který se ale připravoval na jiné předměty – má jinou aprobaci.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot