Požáry elektromobilů straší Jižní Koreu: Hrozba pro bytové domy a bezpečnost obyvatel
Nedávný požár elektrického vozidla v podzemním parkovišti v jihokorejském Inčchonu vyvolal debatu o bezpečnosti elektromobilů (EV). Incident, při němž shořelo nebo bylo poškozeno přibližně 140 vozů, trval více než osm hodin a donutil některé obyvatele k evakuaci z objektu.
šéfredaktor
Jižní Korea nyní vyzývá automobilky k větší transparentnosti ohledně výrobců baterií používaných v jejich elektromobilech. Odborníci však upozorňují, že samotná identifikace výrobce baterie nemusí být dostačující pro snížení rizika požárů.
Statistiky ukazují, že ačkoli počet požárů EV v Jižní Koreji vzrostl, jejich četnost je stále nižší než u vozidel se spalovacími motory. V roce 2023 bylo zaznamenáno 1,3 požáru na 10 000 elektromobilů, oproti 1,9 požáru u konvenčních vozidel.
Požáry EV představují pro hasiče při zásahu specifické obtíže. Lithium-iontové baterie mohou hořet intenzivněji a déle, s rizikem opětovného vznícení i hodiny po zdánlivém uhašení.
Situace v Jižní Koreji je obzvláště citlivá vzhledem k vysoké hustotě zalidnění a převaze bytových domů s podzemními parkovišti. Více než 60 % obyvatel země žije v takových komplexech.
Experti navrhují různá opatření ke snížení rizik, včetně lepších systémů řízení baterií, zdokonalených bezpečnostních opatření v parkovištích a potenciálního omezení úplného nabíjení baterií.
Nedávný incident měl krátkodobý vliv na trh s elektromobily v Jižní Koreji, s výrazným nárůstem žádostí o prodej EV v prvním srpnovém týdnu. Odborníci však zůstávají optimističtí ohledně dlouhodobého přechodu na elektrickou mobilitu v zemi.