Polsku chybí lidi. Tlak vlády na omezení migrace se podnikatelům nelíbí

Shutterstock.com

Polsku chybí lidi. Tlak vlády na omezení migrace se podnikatelům nelíbí

Polská populace stárne a ekonomice stále více chybí pracovní síla. Proto soukromý sektor s obavami sleduje postoj vlády Donalda Tuska, která se snaží migraci do země omezit.

František Novák

Zpřísňování vízové politiky a stále častější razie na hranicích mohou polskou ekonomiku připravit o nezbytné stovky tisíc lidí, které potřebují polské společnosti. Jako příklad slouží pekařská rodinná firma Putka, jež sídlí na okraji Varšavy.

Zaměstnává pět stovek lidí, ale téměř polovinu tvoří mix cizinců od Kolumbie přes Senegal až po Indii. Vedení firmy dokonce začalo nabízet kurzy angličtiny, aby se všichni mezi sebou domluvili.

Ředitel pekárny Grzegorz Putka si pochvaluje, že se zahraniční dělníci dokázali do provozu úspěšně integrovat, ale potřebuje jich mnohem více. „Mohli bychom vyrábět a prodávat mnohem více, pokud by šlo snadněji zaměstnávat cizince,“ stěžuje si. Jeho stesky potvrzují i ekonomové a analytici trhu práce.

Navíc odmítavé postoje polského premiéra Donalda Tuska k migraci mohou dále poškodit polskou ekonomiku. Tusk v říjnu oznámil, že kvůli problémům na hranicích s Běloruskem pozastaví v zemi udělování práva na azyl.

Míra nezaměstnanosti v Polsku letos v srpnu činila pouhých 2,9 procenta a je po Česku nejnižší v celé EU. Varšava se navíc může pochlubit nejvyšší mírou zaměstnanosti. I proto polské firmy stále častěji hledají nové kolegy v zahraničí. Už nyní v Polsku pracuje 1,16 milionu cizinců, což je desetkrát tolik než před deseti lety.

Tuskův tvrdý postup hlavně vůči nelegální migraci si političtí analytici vysvětlují blížícími se prezidentskými volbami, jež se konají příští rok v květnu. Vláda snížila počet vydaných víz v prvním pololetí tohoto roku meziročně o 31 procent. Zpřísnily se také podmínky pro vydávání studentských víz.

Ministr zahraničí Radosław Sikorski na obranu tvrdého přístupu zdůraznil, že omezování migrace je důležité i v dalších zemích, jako jsou Spojené státy, Spojené království, Německo. Tusk opakuje, že povolovat vstup velkého množství nekvalifikované síly do země představuje značná bezpečnostní rizika.

Šéf polské asociace pro logistiku a transport Maciej Wroński se ale obává, že kroky vlády ztěžují v zemi podnikání, protože je stále větším problémem obnovovat víza pro zahraniční řidiče polských kamionů.

Až dvě třetiny zahraničních pracovníků na polském trhu práce pochází z Ukrajiny. Od začátku války s Ruskem se ale jejich složení změnilo, ubylo mužů, přibyly ženy s dětmi. To způsobilo nedostatek lidí zejména ve stavebnictví a dopravě. Přitom průměrný věk polských řidičů nákladních vozidel je 55 let. Mladí Poláci už kamiony řídit nechtějí, postěžoval si Wroński.

Polský ekonomický institut navíc varoval, že se každoročně polská populace zmenšuje, loni to bylo o 133 tisíc lidí. Do roku 2035 by na trhu práce mohlo chybět až 2,1 milionu pracovníků.