Po nemase roste obliba nesýrů. Produktem roku je necamembert
V anketě o nejlepší rostlinný produkt zabodovaly alternativy jogurtů a sýrů. Veganské alternativy mléčných produktů vyhledávají spotřebitelé nejvíce.
redaktor
S titulkem článku se redakce týdeníku Hrot pouští na trochu tenký led. Třeba výraz „nemléko“ až příliš evokuje produkt živočišného původu a u dozorových orgánů by neprošel. O tom se už v minulosti přesvědčila česká společnost Nemléko, výrobce alternativ mléčných nápojů, která musela své produkty přejmenovat.
To však nic nemění na tom, že poptávka po rostlinných alternativách živočišných produktů dál roste. Po náhražkách masa se zájem spotřebitelů začíná stáčet k (ne)mléčným produktům. Svědčí o tom výsledky ankety o rostlinný produkt roku, která letos proběhla už počtvrté.
Zatímco v předchozích ročnících obsadily přední pozice burgery, řízečky či rostlinné mleté maso, letos se stal jasným vítězem rostlinný camembert značky Nurishh od výrobce Bel. Na druhém místě skončil dezert Ovsánek od českého výrobce Semix, který produkt propaguje tím, že vypadá jako jogurt, ale není to jogurt. I třetí příčku obsadil kokosový „jogurt“ Ah řetězce Albert.
„Letošní dominance alternativ mléčných výrobků vůči alternativám masa v anketě o rostlinný produkt roku pro mě není žádným překvapením. Kategorie alternativ masa je totiž už velmi hojně zastoupena nejrůznějšími burgery, mletým, kuličkami, nudličkami, klobáskami a dalšími produkty, zatímco rostlinné sýry byly ještě donedávna velkou dírou na českém trhu,“ uvedla Lujza Demuthová, manažerka projektu Rostlinně, který anketu organizuje. Podle ní mělo mnoho spotřebitelů zajímajících se o veganské stravování problém vzdát se právě sýrů. V současnosti je však již i nabídka sýrů dostatečná.
Striktních veganů je v Česku stále poměrně málo, roste však podíl takzvaných flexitariánů, kteří si maso, mléko a další živočišné produkty odepřou jen občas. Podle průzkumu agentury InsightLab z letošního února nakupuje rostlinné alternativy až sedmdesát procent Čechů, 49 procent spotřebitelů přitom kupuje právě alternativy sýrů, 44 procent rostlinná mléka. U masa je to jen 30 procent.
Zajímavé také je, že 53 procent respondentů uvedlo jako důvod nákupu skutečnost, že jim produkty chutnají. Až poté následovaly zdravotní důvody či ochrana zvířat.