Hrot24.cz
Po nehodě s dírou v trupu stahují aerolinky letadla Boeing 737 MAX 9

foto The Global Guy / Shutterstock.com

Po nehodě s dírou v trupu stahují aerolinky letadla Boeing 737 MAX 9

Letouny typu Boeing 737 MAX 9 budou pod drobnohledem po páteční nehodě, kdy se jednomu ze strojů ve Spojených státech za letu vytrhla část trupu s oknem. Americké úřady v sobotu z provozu dočasně stáhly 171 těchto letadel, která mají projít zevrubnou inspekcí. Dnes stejný krok oznámila panamská společnost Copa Airlines, která má 21 těchto strojů, a aerolinky Turkish Airlines s pěti boeingy, napsala agentura Reuters.

Bezpečnostní kontroly boeingů spustila havárie, kdy se letounu společnosti Alaska Airlines krátce po startu z Portlandu v Oregonu vytrhla část trupu s oknem. Letadlo bezpečně přistálo a nikomu ze 177 lidí na palubě se nic nestalo.

Tisíce cestujících nyní čelí rušení letů. Společnost Alaska Airlines předpokládá, že narušení leteckého provozu v důsledku nynějších potíží potrvá i příští týden. Také společnost United Airlines nechává na zemi všech svých 79 letounů Max 9. Alaska Airlines jenom v sobotu zrušily 160 letů, což se týkalo zhruba 23 tisíc pasažérů. I další dopravci tyto stroje dočasně stáhli z provozu.

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil „okamžité inspekce“ strojů Boeing 737 Max 9 na celém světě, ale narušení provozu se podle serveru BBC News týká především USA. Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) uvedla, že podle jejích informací žádné evropské aerolinky neprovozují stroje Max 9 s konfigurací, na niž se vztahuje nařízení FAA. Americký úřad oznámil, že inspekce jednoho stroje zabere zhruba čtyři až osm hodin.

Jedno z největších letišť na světě, londýnské Heathrow, sdělilo, že problémy strojů 737 Max 9 nemají žádný dopad na místní lety, a britský Úřad pro civilní letectví (CAA) potvrdil, že v Británii není registrován žádný Boeing 737 Max 9, a dopad proto bude „minimální“.

Šéfka amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) Jennifer Homendyová v sobotu na tiskové konferenci řekla, že sedadla v bezprostřední blízkosti poškozeného místa byla neobsazená. „Máme velké, velké štěstí, že to neskončilo tragičtěji,“ doplnila.

Letecké skoronehody (amerických aerolinek) z přelomu let 2022/202318. prosince Boeing 777 společnosti United Airlines vystoupal jen několik sekund po startu z ostrova Maui do výšky asi 600 metrů, když začal strmě klesat a přiblížil se na 250 metrů hladině Tichého oceánu.11. ledna Letový provoz po celých Spojených státech se na více než dvě hodiny zastavil. Federální úřad pro letectví (FAA) vydal první celostátní stopku od 11. září 2001; příčinou bylo selhání systému NOTAM, přes nějž letoví dispečeři sdělují pilotům výstrahy.13. ledna Boeing 737 společnosti Delta Air Lines zastavil na Mezinárodním letišti JFK v New Yorku již povolený start poté, co mu na ranveji neočekávaně zkřížil cestu Boeing 777 společnosti American Airlines. Pilot posledně jmenovaného letadla omylem zvolil nesprávnou pojezdovou dráhu.26. ledna Ocasní plochy dvou různých Boeingů 737 společnosti Alaska Airlines zasáhly při odletu ze Seattlu (při dvou na sobě nezávislých incidentech, jež navzájem dělilo jen šest minut) při vzletu zem kvůli chybným výpočtům hmotnosti a vyvážení.4. února Boeing 767 společnosti FedEx se při přistání na letišti v texaském Austinu přiblížil Boeingu 737 společnosti Southwest Airlines, který měl platné povolení ke startu na stejné ranveji.

Díra v trupu se objevila v levé zadní části letadla v místech, kde výrobce nabízí umístění dalších dveří pro nouzový východ. Letadlo aerolinek Alaska Airlines, které bylo v provozu teprve dva měsíce, tuto úpravu nemělo. Podle agentury Reuters nabídku na zprovoznění dalšího nouzového východu využívají zejména nízkonákladoví dopravci, kteří kvůli většímu počtu sedadel další evakuační východ potřebují.

Podle Homendyové vyšetřovatelé pátrají po utržené části letadla, která nejspíš dopadla někde v oblasti západního předměstí Portlandu. Z letadla odpadla část ve tvaru dveří a utrhly se i kusy přilehlých sedadel včetně hlavových opěrek. Pasažéři v letadle se zející dírou v trupu si museli kvůli poklesu tlaku nasadit kyslíkové masky.

Ze 1400 dosud vyrobených a dodaných letounů Boeing 737 MAX je asi 220 strojů typu MAX 9, uvedla agentura Reuters. Trupy letadel dodává Boeingu firma Spirit AeroSystems, která se od něj oddělila v roce 2005. V poslední době hlásil Boeing problémy s rychlostí dodávek strojů 737 MAX právě s odkazem na potíže s kvalitou u dodavatele Spirit AeroSystems.

Letecké riziko v číslechÚdaje pro USA z amerického Federálního úřadu pro letectví, FAA16 mil. odbavených letů1732 případů narušení provozu na letištních drahách za rok 2022669 případů narušení téhož provozu za prvních sedmdesát dnů roku 2023

Společnost Boeing uvedla, že rozhodnutí FAA vítá a že je s úřadem v těsném kontaktu. Přepravce Alaska Airlines v sobotu potvrdil, že osmnáct jeho Boeingů 737 Max 9 – tedy zhruba čtvrtina – už bylo podrobeno „hloubkovým inspekcím“. „Jsme v kontaktu s FAA, abychom určili, jakou, pokud nějakou, další práci je třeba udělat, než budou tyto letouny vráceny do provozu,“ uvedly Alaska Airlines v prohlášení.