Problém jménem wolfram: Čína ovládá 80 procent světové produkce strategicky důležitého kovu

Wolfram je téměř stejně tvrdý jako diamant a je nezbytný k výrobě čipů i zbraní. Nouze o něj představuje nové těžiště boje o světovládu.

Wolfram je téměř stejně tvrdý jako diamant a je nezbytný k výrobě čipů i zbraní. Nouze o něj představuje nové těžiště boje o světovládu.

Celý článek
0

Jako infarkt očního nervu. Lidem, kteří berou Ozempic nebo Wegovy, hrozí náhlé oslepnutí, varuje studie

Léky proti cukrovce, nyní ale hojně užívané i zdravými lidmi na hubnutí, mohou podle vědecké studie způsobit slepotu. Jejich výrobce, firma Novo Nordisk, se ale brání s tím, že počet případů náhlého oslepnutí je příliš malý na to, aby z něj bylo možné vyvozovat takové závěry. 

Léky proti cukrovce, nyní ale hojně užívané i zdravými lidmi na hubnutí, mohou podle vědecké studie způsobit slepotu. Jejich výrobce, firma Novo Nordisk, se ale brání s tím, že počet případů náhlého oslepnutí je příliš malý na to, aby z něj bylo možné vyvozovat takové závěry. 

Celý článek
0

Jak čínská mafie pere miliardy dolarů mexických drogových kartelů

Síť ilegálních bank financuje výrobu a distribuci fentanylu v USA. Úřady jen obtížně hledají protizbraň.

Síť ilegálních bank financuje výrobu a distribuci fentanylu v USA. Úřady jen obtížně hledají protizbraň.

Celý článek
0

Po čem si mladí utrhají ruce? Milují cokoli s příchutí swicy

Příslušníci nejmladších generací Z a Alfa našli zálibu v nové příchuti. Mladé už samostatná sladká nebo ostrá chuť neosloví, extrémně chuťově atraktivní je pro ně jejich kombinace. Potravinářský trh na to slyší.

Po čem si mladí utrhají ruce? Milují cokoli s příchutí swicy
Sladké s pálivým, to je nový hit | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Máte chuť na něco sladkého? Nebo na něco ostrého? Obojí? Proč ne. Lidé ve středním věku nebo senioři to pravděpodobně moc nepoberou, pro ty nejmladší je to však nejžhavější trend. Zkombinovat sladké (sweet) a ostré (spicy) lidem z generací Z (narození 1995 až 2010) či Alfa (po roce 2010) prostě extrémně chutná. V USA se dokonce pro tuto kombinaci začal využívat zcela nový složený pojem, a to swicy. Potravináři zaplavili trh obrovským množstvím potravin s touto příchutí.

Jak si takovou chuť představit? Jednoduše vezmete něco sladkého a hned vzápětí něco ostrého. Výsledný dojem je swicy. Jako konkrétní příklad lze uvést například smažené brambůrky s příchutí medu a koření. Nejdříve na jazyku ucítíte sladký med, za pár sekund vás však už štípou jemné tóny koření.

Postupný přechod chutí je – zejména pro mladé – oblíbený. V partách se baví tím, co zrovna cítí na jazyku a hecují se třeba, jakou ostrost ještě vydrží… A kdy naopak uvítají větší sladkost na úkor ostrosti. Omezeni v sortimentu potravin nejsou. V USA se už s příchutí swicy dají koupit nejen zmíněné čipsy, ale také popcorn do mikrovlnky, mražená pizza, dokonce i zmrzlina, například čokoládová s přídavkem kajenského pepře či papričkou jalapeño.

Na specifickou chuťovou preferenci mladých zareagovaly i řetězce s občerstvením. Například kavárny Starbucks v USA nabízejí celou řadu nápojů, kde kombinují kávu se sladkým sirupem doplněnou pikantním posypem z koření. Na mladé cílí třeba káva s příchutí pálivé jahody nebo pálivého ananasu.

Nápojový gigant Coca-Cola po mnoha letech přišel s novou příchutí, která oproti předchozím novinkám nemá být jen limitovaným zpestřením, ale má jít o trvalku – Coca-Cola Spiced. Sladká kola vás po chvíli začne štípat na jazyku, výrobce slibuje doslova explozi chutí. Pro Čechy to není úplně neznámá kombinace. V předvánočním období u nás byla po omezenou dobu v nabídce Coca-Cola s příchutí skořice. Oproti kořeněné variantě však byla v ostrém dojezdu výrazně slabší.

Novinkou pak swicy není ani pro české návštěvníky řetězců rychlého občerstvení. V červenci loňského roku byl třeba v KFC k dispozici speciální box, a to k příležitosti vydání počítačové hry Diablo 4. K pikantním křídlům Hot Wings a hranolkám byla přidána plechovka s nápojem Mattoni Thai.

Pravé swicy chuti v ústech se dosáhlo ve chvíli, kdy člověk sousto pikantního kuřátka zapil sladkým nápojem, jenž kombinoval chuť thajské limetky s pikantním dotekem chilli. Nejen v Česku se na box stály fronty, velkou motivací však byl bonus k nákupu, totiž unikátní doplňky do hry Diablo 4, které šly získat jen při nákupu tohoto KFC menu.

Swicy u mladších boduje zejména tím, že jde o dynamickou rychle se měnící chuť, která je poměrně výrazná. Úspěch pak souvisí rovněž s demografickými a společenskými změnami v USA, kde domov nalezli lidé různých kultur a chutí.

„Spojené státy se staly rasově a etnicky rozmanitějšími. Díky tomu mají širší přístup k více globálním surovinám a pokrmům,“ vysvětlovala v televizi CNN Jennifer Creevy, ředitelka pro segment potravin a nápojů v analytické firmě WGSN.

Podle další analytické společnosti Circana na americkém trhu až 11 procent lidí ve věku 25 až 34 let vyhledává odvážné a nečekané chutě. To je nárůst o sedm procentních bodů od roku 2019.

Roli hraje i to, že dnešní mladí mají možnosti jako žádné jiné generace před nimi. „Mladší generace, Gen Z a Alfa, jsou také mnohem globálnější. Pro ně je chilli nebo salsa macha stejně běžným kořením a potravinou jako pro starší například majonéza nebo kečup,“ dodala expertka.

Vzhledem ke globalizovanému trhu a vlivu sociálních sítí budou potraviny s příchutí swicy čím dál častěji vyhledávat konzumenti i v dalších zemích, včetně Česka. Ti, co si už dříve netradičně na pizzu s pikantním salámem a ostrou rajčatovou omáčkou přihodili třeba ananas, z dnešního pohledu nejsou podivíni. Jen byli docela dost napřed.