Tento týden odstartoval už třetí ročník ankety o nejlepší rostlinný produkt roku organizovaný projektem Rostlinně, který propaguje stravování bez živočišných produktů. Pořadatelé museli na poslední chvíli provést malou změnu. Z desítky nominovaných produktů vyřadili český ovesný nápoj Optimistic, známý spíše pod dřívějším názvem Nemléko, a nahradili ho alternativou mléka Harvest Moon od německého výrobce Whollees.
Ovesný Optimistic se totiž aktuálně nevyrábí a není ani v prodeji. Není to však tak, že by se nabídka veganských alternativ zužovala, právě naopak. Společnost Nemléko, vyrábějící rostlinné nápoje v Černošicích u Prahy, dala při limitované výrobní kapacitě přednost nápojům, o které je větší zájem.
„Aktuálně hodně vyrábíme limonády, kapacita není neomezená. Nestíháme ve výrobě, proto jsme ovesný Optimistic vyřadili a zatím na neurčitou dobu není dostupný,“ říká spolumajitelka firmy Amálie Koppová s tím, že firma je limitovaná i personálně.
Nemléko začalo s výrobou rostlinných mlék před čtyřmi lety, dnes do produktového portfolia firmy patří i fermentovaná zelenina a limonády značky Bacilli a biočaje Yestea. Loni na podzim se firma musela vzdát zavedené značky Nemléko a nápoje z mandlí, máku a ovsa přejmenovat na Optimistic. Původní název totiž až příliš připomínal živočišný produkt, a nevyhovoval tak legislativě.
Podle projektové manažerky Rostlinně Marianny Slovákové nicméně poptávka po veganských produktech roste a tomu se přizpůsobuje i nabídka. „Začínají to vnímat i tradiční firmy, a tak se třeba původně mlékárenská polská společnost Jogurty Magda rozhodla transformovat na čistě rostlinnou výrobu. I u nás si tradiční producenti začínají všímat rostlinného trendu a svůj sortiment rozšiřují o rostlinné alternativy,“ říká Slováková.
Svědčí o tom i produkty nominované v anketě, stejně jako vítězové minulých ročníků. Vedle firem specializujících se výhradně na rostlinnou stravu, jako jsou slovenské Alfa Bio nebo česká Mana, je mezi finalisty polovina produktů od velkých, tradičních potravinářů Nestlé, Olma, Danone a řetězce Lidl. Ti uspěli i v minulých ročnících. Před dvěma lety zvítězil v hlasování rostlinný nanuk Magnum od potravinářského gigantu Unilever a o rok později veganské mleté maso Next Level Hack z Lidlu.
Podle loňského průzkumu společnosti Ipsos je sice čistokrevných veganů v populaci jen jedno procento a vegateriánů tři procenta, přibývá však takzvaných flexitariánů, kteří maso konzumují pouze příležitostně. Těch jsou mezi Čechy už čtyři procenta. Celá desetina lidí maso omezuje, což se projevuje na poptávce po alternativách.