Byty zdražují rychleji, než se očekávalo. A budou zdražovat dál, tvrdí developeři

Průměrná nabídková cena nových bytů v Praze překonala hranici 160 tisíc korun za metr čtvereční. Nahoru je podle developerů tlačí silná poptávka, která se oproti loňskému roku téměř zdvojnásobila, a také nefungující povolovací procesy.

Průměrná nabídková cena nových bytů v Praze překonala hranici 160 tisíc korun za metr čtvereční. Nahoru je podle developerů tlačí silná poptávka, která se oproti loňskému roku téměř zdvojnásobila, a také nefungující povolovací procesy.

Celý článek
0

Číňané už umějí vyrábět modely umělé inteligence násobně levněji než Američané

Čínské společnosti Alibaba a ByteDance se naučily vyvíjet modely umělé inteligence o 90 procent levněji než Američané – navzdory omezenému přístupu ke špičkovým čipům.  

Čínské společnosti Alibaba a ByteDance se naučily vyvíjet modely umělé inteligence o 90 procent levněji než Američané – navzdory omezenému přístupu ke špičkovým čipům.  

Celý článek
0

Rebelie v EU: Němci proti clům. Číny se nemusíme bát, tvrdí Scholz

Německé automobilky dokázaly v minulosti ustát silnou konkurenci z Jižní Koreje nebo Japonska a není důvod, aby se nevyrovnaly také s čínskou automobilovou expanzí, tvrdí německý kancléř Olaf Scholz. Cla EU na dovoz čínských elektromobilů jsou podle něj zbytečná.

Německé automobilky dokázaly v minulosti ustát silnou konkurenci z Jižní Koreje nebo Japonska a není důvod, aby se nevyrovnaly také s čínskou automobilovou expanzí, tvrdí německý kancléř Olaf Scholz. Cla EU na dovoz čínských elektromobilů jsou podle něj zbytečná.

Celý článek
0

Obří pokuta pro České dráhy: kvůli ojetým vagonům mají zaplatit 800 milionů korun

Evropská komise (EK) vyměřila pokutu 48,7 milionu eur (1,2 miliardy Kč) Českým drahám (ČD) a rakouské železniční společnosti ÖBB za to, že uzavřely tajnou dohodu o použitých osobních železničních vagonech, která poškozovala českého dopravce RegioJet. Obě společnosti porušily antimonopolní pravidla EU, uvedla komise. České dráhy s pokutou ani se zdůvodněním nesouhlasí. RegioJet uvedl, že se přihlásí o náhradu škody.

Obří pokuta pro České dráhy: kvůli ojetým vagonům mají zaplatit 800 milionů korun
ilustrační foto | Tomáš Novák, HROT24

"ČD a ÖBB zajišťují železniční přepravu osob v České republice a Rakousku. V roce 2011 vstoupil na trh dálkové železniční osobní dopravy v Česku RegioJet. V konkurenci ČD a ÖBB vsadil RegioJet z velké části na ojeté vagony," popsala unijní exekutiva.

Komise zjistila, že mezi lety 2012 a 2016 se České dráhy a ÖBB účastnily kolektivního bojkotu, jehož cílem bylo udržet si své postavení na trhu a bránit rozšíření společnosti RegioJet v Česku i na trase mezi Prahou a Vídní. Ke kolektivnímu bojkotu dochází, když se skupina soutěžitelů dohodne na vyloučení skutečného nebo potenciálního konkurenta nebo na tom, že mu zkomplikuje činnost. Obě firmy podle komise koordinovaly své kroky související s použitými vozy ÖBB pro dálkovou osobní dopravu, aby zabránily jejich nákupu RegioJetu.

"České dráhy s vydaným rozhodnutím zásadně nesouhlasí a odmítají, že by docházelo k tvrzeným zásahům do obchodu s použitými železničními vozy dopravce ÖBB, neboť ty byly průběžně prodávány různým společnostem, a to vždy na tržním principu za nejvyšší nabízenou cenu," sdělily České dráhy ve stanovisku zaslaném ČTK.

RegioJet uvedl, že od ÖBB koupil zhruba 70 vagonů, od určitého okamžiku ale rakouský dopravce prodával další vozy jen Českým drahám, bylo jich přibližně 200. Informaci o nezákonném jednání namířeném proti RegioJetu firma získala z médií, uvedla na dotaz ČTK mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová. "Evropská komise zde funguje jako soutěžní orgán, a pokud prokáže protisoutěžní jednání, máme právo na náhradu škody, o kterou se také přihlásíme," dodala.

České dráhy ale záležitost vidí jinak. "Prověřování a vyšetřování celé věci trvá už více než osm let a podle Českých drah v něm docházelo k nedůvodným průtahům, byla porušována jejich procesní práva a z průběhu řízení je patrná snaha po tak dlouhém šetření někoho potrestat," uvedl dopravce. "Výsledkem je rozhodnutí, které České dráhy vnímají jako právně vadné, přehlížející podstatné důkazy a nereflektující skutečný stav dané věci," dodal.

Unijní exekutiva poznamenala, že rakouský dopravce s komisí spolupracoval, a proto mu byla pokuta snížena o 45 procent. Musí tedy zaplatit 16,712 milionu eur (421,7 milionu Kč). Pokuta pro České dráhy činí 31,94 milionu eur (790,9 milionu Kč). Při stanovení výše pokut vzala komise v úvahu více faktorů, včetně závažné povahy protiprávního jednání, jeho zeměpisného rozsahu a doby trvání.

České dráhy se chtějí nadále bránit proti vydanému rozhodnutí u soudních orgánů EU, jsou ale připraveny čelit finančnímu dopadu uložené pokuty, aniž by to mělo negativní dopad na jejich hospodaření. Do skončení řízení u soudních orgánů EU firma nechce aktuální stav věci dál komentovat.