Nové The Elder Scrolls v ohrožení? Vývojáři vstupují do odborů
Přes dvě stovky zaměstnanců herního studia Bethesda se připojuje k odborům s cílem „demokratizovat“ pracovní prostředí. Fanoušci se obávají, že se tím zpozdí očekávané hry – Fallout 5 a nový díl The Elder Scrolls.
redaktor
Přední herní vývojáři Bethesda Game Studios, spadající pod Microsoft, vstupují do amerických odborů. Více jak dvě stovky pracovníků posílili řady vlivných Communications Workers of America Union. Jde o pracovníky napříč odbornostmi. Odborářskou legitimaci si vyzvedli grafici, testeři, designéři nebo copywriteři. Úmysl se odborově družit oznámilo 241 pracovníků herního studia.
„Jsme nadšeni, že můžeme oznámit naše odbory v Bethesda Game Studios a připojit se k hnutí, které se šíří v herním průmyslu,“ uvedla v prohlášení Mandi Parker, senior system designer v Bethesdě. „Je zřejmé, že každý pracovník může těžit z přinášení demokracie na pracoviště a zajištění chráněného hlasu v zaměstnání,“ dodala.
Samotná Bethesda na vstup pracovníků do odborů nereaguje příliš nadšeně. Prý respektuje právo zaměstnanců se sdružovat. S odbory prý bude management Bethesdy i mateřského Microsoftu jednat v dobré víře a s respektem. „Lidé mají právo si rozhodnout, kdo je bude v rámci zaměstnání zastupovat,“ suše sdělil k aktivitě mluvčí Microsoftu.
Odbory mají v USA obecně poměrně silnou roli, angažují se například při vyjednávání mezd, zajištění důstojných pracovních podmínek nebo při větším propouštění ve firmách. V řadě velkých společností z obav o zakládání odborových organizací raději preventivně dané pracovníky propustili, jen aby zaměstnavatelé nebyli vázání jednat s odborářskými bossy.
Odbory mohou mít pozitivní vliv na herní průmysl tím, že zajistí lepší pracovní podmínky, což může vést k vyšší spokojenosti zaměstnanců a v konečném důsledku i kvalitnějším produktům. Na druhou stranu může dojít ke zpomalení vývoje, pokud budou odbory tlačit na dodržování přísnějších pracovních podmínek.
V případě Bethesdy se řada fanoušků v diskuzích o zakládání odborů pozastavuje, zda to neohrozí vývoj nových her. Odbory totiž mohou promlouvat do pracovních podmínek. V případě herních studií bylo v minulosti hojně skloňován pojem crunch – tedy období intenzivního pracovního nasazení, kdy jsou zaměstnanci herního studia nuceni pracovat dlouhé hodiny, včetně přesčasů a víkendů, často s minimálním odpočinkem, aby splnili termíny a dokončili projekty včas. Odbory by tuto relativně častou praxi mohly znesnadnit, práce na hrách by se tak mohly zpomalit.
U Bethesdy se čeká na hned dva velké tituly: nový přírůstek do série Fallout a dále nový díl The Elder Scrolls (TES). Fallout 4 vyšel již v roce 2015, poslední díl TES s podtitulem Skyrim pak už v roce 2011. Ani v jednom případě nebyl studiem oznámen termín vydání, Bethesda je známá tím, že hry vyvíjí velmi dlouho. Zatím poslední hra Starfield vyšla v září loňského roku, příliš nadšení ale nevzbudila. Na herní platformě Steam titul dosáhl na průměrné hodnocení hráčů pouze šest bodů z deseti, nadšením nehýřili ani recenzenti.