„TikTok a Instagram vydělávají spoustu peněz, ale nedělí se o ně s tvůrci,“ říká Erin McGoffová pro web Techcrunch.com. Ona sama má na sociálních sítích zhruba tři miliony sledujících, ale s penězi, které získá z Instagramu a TikToku, by nebyla schopna zaplatit ani talíř mozzarelly. „Na Instagramu mám video s 900 tisíci zobrazení a mám z toho šest dolarů,“ popisuje McGoffová. „Docela mě to uráží,“ dodává.
Nefér podmínky?
Jako většina tvůrců obsahu se McGoffová živí prodejem či propagací různých produktů a značek. Je to pro ni a další tvůrce zvláštní vztah: jsou to oni, kteří pohánějí sociální platformy do nových výšin, ale ty samé platformy je mohou každou chvíli zradit a jedinou malou změnou algoritmu jim mohou dramaticky snížit sledovanost.
Influencer ve stresu
Tvůrci obsahu na digitálních platformách připomínají, že se potýkají se stejnými stresy jako každý jiný podnikatel, ale zároveň jsou zcela závislí na rozmarech platforem, které za vytváření sledovaného obsahu adekvátně neplatí. A pokud jde o obchody se značkami a partnerství, neexistuje žádný standard, který by zajistil, že tvůrci budou spravedlivě odměňováni.
„Udržitelnost“ influencera
Svět tvůrců vedle toho řeší ještě jedno téma – „kariérní výdrž“. Matt Koval, který deset let pracoval jako „styčný důstojník“ pro autory na YouTube, říká, že kariéra autora obsahu obvykle trvá pět až sedm let a pak je konec. „Pokud tvůrci nevyužijí maximum ze svých ‚patnácti minut slávy‘ a nepustí se do nějakého trvalého podnikání, dostanou se do těžké situace,“ řekl Koval ve videu na YouTube.
Od roku 2021, kdy McGoffová začala přispívat na sociální sítě, vydělává každým rokem více a více peněz, ale zároveň se bojí, že by její práce mohla každou chvíli zmizet. „Co když bude zrušen můj účet na TikToku? Co když omrzím své sledující?“ ptá se. Zdůrazňuje, že skutečně neexistuje žádný plán, jak může vypadat kariéra tvůrce obsahu za deset, dvacet nebo třicet let. „Musíte se chovat tak, jako by vaše peníze mohly zítra zmizet,“ popisuje svou strategii. „Mnoho tvůrců si prostě myslí: ‚Budu točit videa online a vydělám spoustu peněz.‘ To ale bohužel není udržitelné. Musíte mít obchodní myšlení a rozumět tomu, jak přimět peníze, aby pracovaly pro vás,“ říká.
Hollywood jako inspirace
Minulý rok tvůrci sledovali, jak odbory hollywoodských scenáristů a herců stávkovaly v Los Angeles za lepší pracovní podmínky a platy. A uspěly. A tak řada tvůrců přemýšlí, jak tento úspěch přenést i do byznysu na digitálních platformách. Třeba Hannah Williamsová, zakladatelka Salary Transparent Street, která nashromáždila přes dva miliony sledujících napříč platformami, se ve svých videích ptá kolemjdoucích na jednoduchou otázku: „Čím se živíte?“ A stačí to.
Williamsová žije sen mnoha tvůrců. Její podnikání v roce 2023 vydělalo více než milion dolarů. A zatímco Williamsová pomáhá lidem v jiných odvětvích dosáhnout větší transparentnosti ohledně platů, sama ví, že její „byznys“ má na tomto poli dost problémů. „Určitě potřebujeme odbory, protože potřebujeme standardizovaný přístup,“ říká Williamsová. „Potřebujeme něco, co budou všechny společnosti dodržovat. Potřebujeme pomoc. Potřebujeme advokacii. Potřebujeme lidi, kteří se za nás postaví.“
V jednotě je síla
V posledních letech se už několikrát objevila myšlenka na společnou platformu, která by tvůrce sdružovala a zastupovala. V roce 2016 se dlouholetý youtuber Hank Green pokusil vybudovat Internet Creators Guild (jakýsi cech internetových tvůrců), ale nápad přišel možná příliš brzy. Projekt neměl zajištěné financování a po třech letech skončil. S rozmachem TikToku a dalších sociálních sítí ale možná přišel čas, aby se myšlenka společné platformy, která bude bojovat za práva tvůrců sociálních sítí, obnovila. A říkejme tomu klidně odbory.