Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Nová studie navrhuje rozšíření plánů vysokorychlostních tratí v Česku

Institut Puls představil novou studii s názvem Superkonektor, která přichází s ambiciózním plánem na rozšíření sítě vysokorychlostních tratí v České republice. Studie navrhuje vybudovat o zhruba 200 km více vysokorychlostních tratí a 300 km konvenčních tratí oproti současným plánům Ministerstva dopravy, a to vše při nižších nákladech.

Nová studie navrhuje rozšíření plánů vysokorychlostních tratí v Česku
Nová studie navrhuje rozšíření plánů vysokorychlostních tratí v Česku | Vytvořeno pomocí Dall-e

Klíčovým aspektem návrhu je zajištění konkurenceschopnosti železniční dopravy vůči automobilové. Všechna hlavní spojení by měla být rychlejší vlakem minimálně o 10 minut. Pokud by se vysokorychlostní tratě vybudovaly podle plánu Superkonektoru, bylo by pro 5,5 milionu obyvatel Česka výhodnější cestovat vlakem, oproti současným 700 tisícům.

Mezi další cíle patří napojení všech krajských měst do hodiny času do Prahy nebo Brna, propojení českých mezinárodních letišť s vysokorychlostními tratěmi a zavedení integrovaného taktového jízdního řádu po vzoru Švýcarska. Celý projekt by měl být dokončen do roku 2040.

Superkonektor navrhuje celkem 1 179 km nových tratí, z toho 851 km vysokorychlostních a 328 km konvenčních. Náklady na výstavbu by mohly být nižší než u současných plánů Ministerstva dopravy, a to díky efektivnějšímu řízení projektu inspirovanému Španělskem.

Zásadní změnou je vysokorychlostní trať z Plzně do Bavorska, která by podle modelu geografů z Univerzity Karlovy přinesla významné navýšení potenciálních ekonomických kontaktů. Podobně by se zvýšil potenciál propojených obyvatel mezi Královéhradeckým a Libereckým krajem a polským příhraničím.

Studie Superkonektor ukazuje, že Česká republika má potenciál stát se důležitou křižovatkou Evropy a významně zvýšit mobilitu svých obyvatel díky promyšlené výstavbě vysokorychlostních železničních tratí.