Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Mimořádně drahá rychlotrať

Jak nepostupovat při plánování vysokorychlostní železnice? Indonésie může být pro Česko varováním.

Mimořádně drahá rychlotrať
ilustrační foto | Shutterstock.com

Česká vláda při plánování vysokorychlostní železnice ráda odkazuje na zkušenosti ze zahraničí. Ty ale nejsou zdaleka jen dobré, jak ukazuje aktuální varování z Indonésie.

Na tamním ostrově Jáva se vláda rozhodla spojit vysokorychlostní tratí města Jakartu a Bandung. O tendr se ucházeli Číňané a Japonci. Ano, jde tu i o byznysový vliv v oblasti. Vyhrálo partnerství s Čínou, protože mimo jiné od vlády nechtěla žádné peníze z rozpočtu.

Japonci odešli naštvaní a s podezřením, že Čína projekt záměrně finančně podstřelila, aby se k zakázce dostala. Jak se nyní ukazuje, měli pravdu. Trať dlouhá 143 kilometrů se zatím prodražila zhruba o dvě miliardy dolarů nad odhadovaných osm miliard a indonéský prezident už podepsal dekret, kterým chybějící peníze ze státního rozpočtu přidělil, byť to jiný – šest let starý – dekret výslovně zakazoval.

Varování z toho pro Česko plynou hned dvě. Není dobré věřit Číně a při plánování rychlotratí se musí umět dobře počítat.