Hrot24.cz
Nízký přelet! Osud Aera Vodochody je stále zahalen mlhou

Tomáš Novák týdeník HROT

Nízký přelet! Osud Aera Vodochody je stále zahalen mlhou

Výrobce letadel se na vstup Maďarského kupce připravuje už bezmála rok a mezitím firma bojuje o zakázky i peníze na provoz.

Pavel P. Novotný

Pavel P. Novotný

šéfreportér

Na zkušební ploše vodochodského letiště bylo ve středu 14. dubna živo. Dopoledne tam přistál na Slovensku registrovaný business jet se vzácnou, vesměs maďarskou návštěvou, o pár hodin později už tam vysoce postavení představitelé státem vlastněné Maďarské rozvojové banky a investorů sledovali nízký přelet nového letounu L-39NG, klíčového produktu továrny.

Pro tradiční fabriku v sousedství středočeských Vodochod a Odoleny Vody šlo o mimořádně důležitou návštěvu. Je to totiž už téměř rok, co majitel leteckého výrobce - skupina Penta Investments - oznámil jeho prodej maďarské společnosti Aero Investment Partners, za kterou se zorganizovalo zajímavé maďarsko-české konsorcium kupců. Penta tehdy odhadovala dotažení obchodu do září 2020.

Obchod hned loni na podzim posvětil český antimonopolní úřad. Přesto letecký producent se stoletou tradicí nového majitele dodnes nemá.

V čele firmy nadále úřaduje zkušený výrobní manažer Dieter John, ačkoli už na konci října avizoval odchod. Jeho konec se měl krýt s příchodem nového vlastníka a jeho manažerů. John v listopadu dokonce nastoupil do nové práce, když se stal CEO a předsedou představenstva velké německé realitní společnosti Planet Home Group.

Ale věci nešly úplně podle plánu, Aero i na začátku května 2021 patří Pentě, John dnes vede obě významné společnosti naráz a každý týden pendluje mezi centrálou Aera v Odoleně Vodě a německým ředitelstvím Planet Home v Mnichově. K nejistotě mezi dodavateli, zákazníky i třinácti sty zaměstnanci fabriky přispívají také kusé a hodně nepřehledné zprávy z Maďarska, které většinou hovoří tom, že se stále nedaří zajistit financování tohoto složitého a geopoliticky velmi citlivého obchodu.

Nový vítr

Přesto se zdá, že události nabírají v posledních týdnech nový spád. Maďarská delegace může být jedním z náznaků. Stejně tak pracovní let nejvyšších šéfů Penty do Budapešti následující pondělí. A také zástupci skupiny Penta ve svých vyjádřeních přidali na optimismu, i když celý příběh stále halí velmi špatně průhledný závoj.

„Události posledních dní jen dokládají, že se prodej konečně dostal do závěrečné fáze. Návštěva maďarského partnera v Aeru dopadla podle očekávání, jedny z posledních detailů se podařilo vyřešit Pentě v pondělí v Budapešti. Closing předpokládáme do začátku léta,“ uvedl na otázky Hrotu mluvčí skupiny Ivo Mravinac.

O jaké detaily šlo a co přesně bylo důvodem několikaměsíčních průtahů, ale podrobněji ani on komentovat nechtěl. Sdílnější nebyl ani v otázce na nedávnou maďarskou návštěvu. Kdo přesně se prohlídky firmy i demonstrace letových schopností nové „třicetdevítky“ účastnil, tak není jasné.

Podle informací Hrotu se nicméně případ po měsících stagnace dal znovu do pohybu a klíčové pro to byly dílčí změny v obsazení složité transakce. Aktuálně si maďarská strana opakuje některé části due diligence a ověřuje poslední hospodářská data, ačkoli tento proces byl původně hotov už loni v létě.

Co přesně způsobilo průtahy? Ve zkratce by se dalo říct, že původní kupci zřejmě přecenili svoje kapitálové možnosti, vliv a nejspíš i schopnosti dotahovat obchody podobné velikosti.

Připomeňme si, že dle původních prohlášení z loňského června měl těsnou většinu, tedy mírně přes 50 procent, získat soukromý maďarský fond vedený lobbistou a finančníkem Andrásem Tomborem. Trochu tajemná figura maďarského byznysu s pověstí byznysmena s vazbami na vládní stranu Fidesz a premiéra Viktora Orbána měla být klíčovým hybatelem obchodu.

Maďarský premiér údajně osobně podporuje akvizici Aera, protože zapadá do jeho širší vize vytvoření silného domácího výrobce vojenského materiálu. Ostatně nové L-39NG mají zamířit také do služeb maďarské armády.

Zbylých 49 procent firmy mělo podle původního schématu připadnout Omnipolu zbrojařské rodiny Richarda Hávy. Zájem Omnipolu byl logický, neboť spolu s Pentou investoval miliardy do vývoje cvičného letounu L-39NG. Samotný Omnipol do projektu nalil zhruba 1,2 miliardy korun. Osud Aera je tak do značné míry spojen s osudem celé skupiny Omnipol. Zkušený obchodník Háva si navíc ve své skupině velmi přeje dalšího silného výrobce s vlastním moderním produktem a globální ambicí.

Penta chystala Aero k prodeji už několik posledních let a v určitě fázi se u ní sešly dvě nabídky. Jedna od Omnipolu, druhá od zájemců z Budapešti. Jejich spojení se tak zdálo jako praktické řešení.

Problém je, že Háva nemá na takto robustní deal dost finančních zdrojů. Podle některých informací se ve zlém rozešel s právníkem a investorem Josefem Brožem, který loňská jednání s Maďary a Pentou jménem Omnipolu vedl. Někdejší partner advokátní kanceláře BBH měl být zároveň spojkou Richarda Hávy na skupinu PPF a průmyslníka Michala Koreckého.

Petr Kellner a spolumajitel plzeňské Škody Transportation Korecký měli zbrojaři pomoci s financováním akvizice, případně k ní něco v oboru dokoupit a v některé z dalších fází do nově vzniklé zbrojní skupiny vstoupit.

Z tohoto scénáře ale brzy sešlo. Brož, jenž má kromě PPF blízko i k někdejším majitelům plzeňské Škody, bývalému šéfovi ČEZ Martinu Romanovi, realitnímu dravci Radovanu Vítkovi a dnes například spoluvlastní známou sklárnu Moser, se koncem loňského roku ocitl mimo hru o Aero.

Proč se tak stalo, není jasné. Omnipol se k celému obchodu vůbec nechce vyjadřovat. Na dotazy Hrotu nereagovala mluvčí skupiny ani generální ředitel Jiří Podpěra. Stejně tak se k Aeru nechce vracet Josef Brož ani skupina PPF, jejíž majitel Petr Kellner nedávno tragicky zahynul při nehodě vrtulníku v aljašských horách. Ať už bylo důvodem rozpadu české investorské koalice v Aeru cokoli, Richard Háva vsadil vše na to, že financování obchodu zajistí maďarská strana a on další spojence pro projekt nebude potřebovat. Na základě toho se také obě strany začaly bavit o novém vlastnickém poměru. V novém aranžmá se bude muset Háva podle všeho spokojit s výrazně slabší minoritou. Během loňských, někdy hodně vypjatých, jednání to chvílemi dokonce vypadalo, že se Maďaři pokusí Aero koupit i bez Omnipolu.

Slovenský miliardář na scéně

Ale problémy se nakonec objevily také na maďarské straně. András Tombor jako její hlavní tvář a mozek operace se ve finále ukázal jako celkem slabý spojenec. Od začátku se spekulovalo o tom, že za ním ve skutečnosti stojí další hráči a že někdejší Orbánův ekonomický poradce je v politicky motivovaném obchodu jenom pěšákem. Na druhé straně to byl on, kdo vedl klíčová jednání s Pentou, byl osobně několikrát v Praze a zároveň měl zajistit financování u maďarských bank.

To se ukázalo jako problém. Tombor není zkušený akviziční stratég, ale hlavně lobbista s politickým zázemím a vazbami na Fidesz. Nákup Aera je ale byznysově značně složitá disciplína a nejde v něm jenom o politické linky. Ani maďarské státní banky totiž nevydají stovky milionů eur bez důkladné analýzy.

A to je další potíž. Na ocenění Aera Vodochody dnes nelze uplatnit běžné valuační modely. Firma se v posledních letech topí ve ztrátě (v roce 2019 překročila miliardu korun), má záporný vlastní kapitál a její budoucí hodnotu rozhodně nelze odvozovat od výsledků v posledních letech.

Hodnotu firmy dnes tvoří zejména dotažený projekt nového cvičného letounu L-39NG. Samotný vývoj a spuštění výrobního programu stály Pentu a Omnipol minimálně tři miliardy korun. Jeho zhodnocení ale závisí na uzavřených zakázkách, kterými se loni firma ještě pochlubit nemohla.

Chystaný deal sice Aero Vodochody podle některých spekulací ocení až na šest miliard korun, velkou část této sumy ale představuje převzetí finanční pozice Penty, která do firmy v posledních letech kromě investic do L-39NG napumpovala stovky milionů korun na provoz (ve výkazech za rok 2019 je vidět, že závazky vůči vlastníkovi přesahovaly 1,7 miliardy korun).

To všechno tvoří dost výbušný mix, který by byl těžko stravitelný pro jakoukoli banku. Přesto se zdá, že Maďarská rozvojová banka, jejíž lidé se o kvalitách vodochodské výroby přesvědčili před několika týdny, se v operaci angažuje velmi aktivně. Hlavní maďarskou spojkou v příběhu však už není Tombor. Alespoň tak současné dění popisují lidé z okolí firmy. Roli mluvčího maďarských investorů a jejich hlavního vyjednavače převzal zkušený slovenský miliardář, advokát a manažer v jedné osobě Oszkár Világi.

Világi, šéf Slovnaftu a člen nejužšího vedení maďarského ropného koncernu MOL Group, údajně stojí za novou dynamikou transakce. Világi je porevoluční poslanec slovenského Federálního shromáždění, jako advokát pracoval pro velké zahraniční investory a dnes podle některých odhadů patří mezi nejbohatší Slováky s obrovským vlivem v byznysu i politice. A to jak na Slovensku, tak v Maďarsku.

Má zkušenosti se skutečně velkými akvizicemi, ze Slovenska zná velmi dobře Pentu, z Maďarska zase tamní kupce i banky. Pro Marka Dospivu a Richarda Hávu je to ideální schopný a čitelný partner pro podobnou operaci.

Zároveň není příliš pravděpodobné, že by jeho jméno přímo figurovalo mezi kupci leteckého výrobce, přestože jeho osobní majetek někteří znalci z trhu odhadují i na více než půl miliardy eur. Jeho role v transakci bude spíše moderační. Lidé z okolí fabriky u Odoleny Vody naznačují, že v pozadí se pohybuje další maďarský investor, miliardář s přesahem do průmyslu, který nakonec do společného podniku s Omnipolem vstoupí.

Zákazníci na obzoru

Důležitým faktorem pro úspěšné dotažení prodeje Aera ale budou obchodní úspěchy nové „třicetdevítky“. Právě od nich se bude kupec, ale zejména financující banka odrážet při ladění finálních podmínek.

Majitelé Aera se dnes už mohou pochlubit několika nadějnými obchody. Dodávce 14 strojů do Vietnamu překáží už pouze formality, čtyři stroje má převzít také český LOM, ladí se detaily smlouvy se Senegalem. A samozřejmě se počítá s tím, že dvouciferný počet letounů si pořídí Maďarsko. A nově možná i Slovensko, kde letoun piloti úspěšně testovali před dvěma týdny.

Právě o poslední podpisy na strategických kontraktech se bude v příštích týdnech a měsících intenzivně hrát. Na začátku roku se hovořilo také o tom, že firmě brzy může dojít provozní kapitál. Pentě se už nechce do Aera cpát další peníze a noví majitelé stojí před pomyslnou branou. Avšak nedávná jednání přinesla komplexní dohodu o financování, která by měla fabrice zajistit potřebné prostředky do doby, než si ji převezme nový vlastník.

Než se rozjede výroba nové generace L-39NG, musí firmu uživit několik civilních výrobních programů. Zejména výroba náběžné hrany pro civilní dopravní letoun Airbus A220.

A také dodávky částí pro vojenský víceúčelový letoun Embraer C-390 Millennium. Kromě toho firma zajišťuje opravy a modernizaci klasického modelu L-39 Albatros a servis bitevníku L-159 Alca. V roce 2019 měla společnost tržby přes 2,6 miliardy korun.

Pokud se očekávání skupiny Penta napodruhé nenaplní a letecký výrobce nebude znát svého nového vlastníka ani po letošním létě, může to mít pro jednoho z nejstarších výrobců letadel na světě (vznikl v roce 1919) fatální následky. Vždyť Penta nedávno bez váhání poslala do insolvence tradičního německého výrobce Gehring Technologies. V Aeru má mnohem víc peněz, je jeho hlavním věřitelem a reputačně je to noční můra, neboť se tu do byznysu plete národní bezpečnost i politika. Ale pokud Penta neuvidí jinou možnost, nejtemnější scénář může potkat i Aero.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.