Německý startup slibuje firmám úsporu za energie o třicet procent
Firma Trawa slibuje středně velkým podnikům, že jim výrazně sníží účty za energie díky využití umělé inteligence.
redaktor
Němečtí startupisté slibují svým potenciálním firemním klientům, že jim dokážou uspořit téměř třetinu prostředků, které vydávají za energie. Chtějí na to jít prostřednictvím umělé inteligence a optimalizací nákupu energií. Že obchodní model mladé firmy Trawa investory zaujal, dokazuje to, že od fondů rizikového kapitálu získala deset milionů eur (247 milionů korun).
Berlínští mladí podnikatelé nabízejí malým a středním firmám, že pro ně budou nakupovat zelenou energii v době, kdy jsou ceny nízké. „Chceme umožnit středně velkým společnostem přístup k levné a obnovitelné energii a chránit je před vysokými cenami,“ slibuje jeden ze zakladatelů David Budde. Už nyní registrují klienty z průmyslových oborů, hotelů nebo restaurací.
„V posledních letech jsme se zabývali tím, jak malé a střední společnosti přistupují k problematice nákupu elektřiny. Byli jsme šokováni, že mnoho společností nakupuje elektřinu tradičními a nepružnými modely nákupu,“ dodal Budde s tím, že tím firmy zaplatily na energiích zbytečně obrovské sumy navíc. Nákup energií za použití umělé inteligence má podle něj přinést „výhody nákupu profesionálů masám“.
Obchodní model Trawy je založen na pokročilém zpracování dat. „Více než polovina z našich 25 zaměstnanců pracuje v oblasti zpracování dat. To nás odlišuje od ostatních,“ dodal Budde s tím, že se jejich firma sama stala licencovaným dodavatelem energií. Smlouvy o dodávkách elektřiny uzavírá napřímo s provozovateli solárních a větrných parků, krátkodobě pak dokupuje zelenou elektřinu přímo na energetické burze.
O každého nového zákazníka se starají individuálně. Nejprve zanalyzují jeho předchozí spotřebu elektřiny a pak se zeptají na jeho preference, jako je afinita k riziku a cíle udržitelnosti. Trawa pak využije algoritmy k vytvoření optimální strategie nákupu elektřiny pro zákazníka.
Tarify za elektřinu nejsou pevné, ale částečně dynamické. Existuje základní pevná cena za spotřebovanou kilowatthodinu elektřiny a k tomu nabízejí variabilní podíl, jehož cena se odvíjí od toho, kdy byla elektřina spotřebována. Pokud firmy budou spotřebovávat hodně elektřiny během větrných nebo slunečných dní, mohou významně ušetřit, protože spotové ceny na burze výrazně klesají. Trawa tak odměňuje flexibilitu odběrů.
Němečtí startupisté chtějí s novými prostředky na rozvoj podnikání dále optimalizovat nákup elektřiny, zejména v době, kdy je na trhu elektřiny dostatek. „Kromě našeho softwaru pro správu energie plánujeme v příštích dvou letech společně s partnery zpřístupnit hardware, abychom mohli ovládat i velké odběratele elektřiny, jako jsou chladicí systémy nebo velká tepelná čerpadla,“ říká Budde.
Nezávislí energetičtí analytici nicméně přistupují k novému obchodnímu modelu se skepsí. Marion Nöldgenová, která založila poradenskou firmu Clearimpact a radí společnostem v oblasti energetické transformace, se obává, že společnost Trawa nenabízí dostatečně „vyzrálý produkt“, i když vizi s nabídkou dynamických tarifů pro menší firmy oceňuje.