Hrot24.cz
Německo se brání čínskému vlivu. Chystá bezemisní výletní loď

Shutterstock.com

Německo se brání čínskému vlivu. Chystá bezemisní výletní loď

Německá vláda oznámila, že chce být světovým lídrem ve stavbě klimaticky šetrných výletních lodí a posílit německý loďařský sektor, kterému dominuje Čína.

František Novák

Berlínská vládní sestava chce po masivní „tlačence“ zelené osobní dopravy ve formě používání elektromobilů a vodíku zabodovat i v lodní dopravě. Do roku 2030 by mělo Německo ve spolupráci s ostatními evropskými firmami představit bezemisní výletní loď, kterou by mohlo prodávat do celého světa.

Kancléřka Angela Merkelová na německé námořní konferenci hovořila o tom, že také lodní a námořní průmysl musí být udržitelný a má se stát lídrem na globálním trhu pro technologie šetrné ke klimatu. Ministr průmyslu Peter Altmaier vyzval, aby se v německých loděnicích do deseti let vyrobila výletní loď, jež nebude produkovat emise oxidu uhličitého.

Tento sektor německého průmyslu má nyní obrat okolo 50 miliard eur a je jedním z důležitých hráčů německé ekonomiky. Sázka na udržitelnost lodí by měla zvýšit konkurenceschopnost místních firem vůči loďařům z Jižní Koreje a zejména z Číny, kde se většina nových lodí staví. Asijská ekonomika drží podíl na trhu okolo 40 procent

Poptávka bude, slíbil ministr

Německá vláda spoléhá i na to, že v Americe bude také růst tlak na zelenou lodní flotilu a evropské firmy na tom mohou vydělat. „USA požadují nulové emise z lodní dopravy do roku 2050,“ slíbil stavitelům lodí na severu Německa Altmaier. I Japonsko a Jižní Korea si stanovily ambiciózní cíle v oblasti ochrany klimatu na mořích. 

Německo hodlá „soutěž“ o nejlepší bezemisní loď vyhrát. Odbory IG Metall už nyní varují, že je v loděnicích ohrožena práce pro šest tisíc lidí, a chtějí okamžitou pomoc od vlády. Proto nový impulz na výrobu lodí vítají.

Odborový předák Daniel Friedrich zdůraznil, že dramatická situace v německých loděnicích vyžaduje rychlou reakci. Vláda v Berlíně zatím spíše mluví, než koná, kritizoval kabinet Merkelové. Sama politička CDU v politice po volbách v září končí. Kancléřkou byla čtyři volební období – od roku 2005 –, pro většinu Němců až příliš dlouho.

Odbory požadují vládní podporu jen takových projektů, jež pomohu německým zaměstnavatelům. Altmaier slíbil, že německé podniky ochrání před nekalou čínskou soutěží, která stavbu lodí dotuje. Toto téma chce probrat v rámci setkání ministrů obchodu zemí G20 v červenci. 

Zelené přístavy bez hluku a dieselu

Němečtí politici už nyní hovoří o tom, že doprava na Baltu musí být bezemisní. K tomu má pomoci také otevření největší pobřežní elektrárny svého druhu v Evropě, která má instalovaný výkon dvakrát 16 megawattů a nachází se v přístavu Rostock-Warnemünde. Může dobíjet elektřinou dvě lodi současně, jež v přístavu nemusejí spalovat lodní palivo v dieselových agregátech. Elektřina pochází z větrných parků na moři. V přístavech se tak sníží hluk i emise.

Celkem chce vláda na ekologizaci lodní dopravy vyčlenit miliardu eur, oznámil námořní koordinátor kabinetu Norbert Brackman. Aby se podařilo asijskou konkurenci porazit, bude se muset evropský loďařský průmysl konsolidovat, přiznal Brackman. Na vývoji a stavbě bezemisní výletní lodi by se měly spojit velké evropské loděnice.

Kromě firmy ThyssenKrupp Marine Systems z Kielu, která vyrábí lodě a ponorky pro vojenské námořnictvo, by to měla být italská firma Fincantieri a společnost z Brém Lürssen. Společně by měly postavit loď, jež bude ke svému pohonu používat syntetická paliva, případně elektrické motory s lithium-iontovými akumulátory nebo palivové články na vodík