Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Německá vláda vytočila města i firmy. Chce demontovat plynovody

Německé ministerstvo hospodářství plánuje postupnou demontáž stávající plynové infrastruktury. Naštvalo tím místní samosprávy i celý plynárenský sektor. Počítal s tím, že infrastrukturu využije pro zelený vodík.

Německá vláda vytočila města i firmy. Chce demontovat plynovody
ilustrační foto | Shutterstock.com

Německé ministerstvo hospodářství a energetiky, které vede zelený politik Robert Habeck, nepříjemně zaskočilo městské provozovatele plynovodů, ale i řadu firem v plynárenském sektoru. Do budoucna už nepočítá se stávající infrastrukturou pro vedení zemního plynu a chce ji postupně úplně demontovat. V tomto duchu se vyjádřil státní tajemník ministerstva Patrick Graichen během jednání se zástupci provozovatelů městských služeb. 

Přitom řada z nich počítala s tím, že zemní plyn, který nyní z poloviny pochází z Ruska, nahradí jinými variantami plynu, zejména se hovoří o využívání zeleného vodíku, jenž se vyrábí elektrolýzou z energie pocházející z obnovitelných zdrojů. Graichen tyto úvahy ale označil jako nesplnitelný sen. Podle něj by k úplné demontáži mělo dojít do roku 2045. 

Deník Die Welt nový plán vnímá jako radikální řez v současné struktuře německého energetického mixu, protože se německá ekonomika vzdává i jádra (poslední tři reaktory mají skončit ke konci roku) a uhlí. Ze stabilních zdrojů pro výrobu elektřiny zůstává pouze zemní plyn. Energetický průmysl až dosud spoléhal na to, že stávající plynárenskou síť využije v dalších letech pro modernější paliva, jako je vodík, bioplyn a syntetický metan. I proto vzbudil návrh tvrdý odpor u firem. 

Plány zeleného ministerstva kritizuje iniciativa H2vorOrt, jež sdružuje 45 společností z plynárenského sektoru, Německá asociace pro plynárenství a vodárenství (DVGW) a Asociace komunálních podniků (VKU). Všechny subjekty prosazují, aby se plynovody předělaly na transport klimaticky neutrálních plynů, zejména na výše zmíněný vodík. 

Iniciativa tvrdí, že by demontáž stávajících trubek a výstavba nové infrastruktury oddálily dekarbonizaci celého sektoru a fakticky se tím prodlouží závislost na dovozu fosilních zdrojů. 

Ředitel společnosti Westnetz Jürgen Grönner zdůraznil, že právě nyní, kdy se hovoří o konci importu ruského zemního plynu, je potřeba současnou plynárenskou distribuční síť zachovat a připravit na co nejrychlejší transport vodíku. Naopak zaznamenal enormní zájem od obcí, regionů, ale i průmyslových podniků využívat místo zemního plynu zelený vodík.

„Demontáž distribučních sítí plynu by znamenala, že několika stovkám tisíc firem a milionům německých domácností by byla odepřena možnost získat zelené molekuly včas,“ varoval.

Šéf iniciativy H2vorOrt Florian Feller doplnil, že z ekonomického hlediska nedává rušení stávajících plynovodů smysl. Distribuční sítě naopak představují významný majetek řady obcí a měst a jsou „nepřímo vlastněny občany Německa“. Bude naopak nutné vynaložit desítky miliard eur navíc na vybudování úplně nové plynárenské infrastruktury.