O masovém používání elektromobilů hovoří německá vláda Angely Merkelové několik let, stále se ale nedařilo u Němců – milovníků aut – vzbudit zájem o vozy bez spalovacího motoru. To se ale v posledních měsících mění, také kvůli zvýšení dotací na nákup elektromobilů až do výše devíti tisíc eur (243 tisíc korun), jež jsou jedny z nejvyšších v rámci EU.
Dalším krokem, jak povzbudit zájem o bezemisní auta, je plán na podporu domácích nabíjecích stanic, který představil ministr dopravy Andreas Scheuer. Domácnosti by měly získat dotaci ve výši 900 eur (24 300 korun), aby si mohly nainstalovat patřičný wallbox (nástěnnou nabíjecí stanici) do garáže.
Program podpory se spustí od konce listopadu. Podmínkou bude, že elektřina bude pocházet výhradně z obnovitelných zdrojů. „Tímto rozhodným krokem se dostáváme blíže k našemu cíli – dobíjení pro všechny, vždy a všude,“ zdůraznil Scheuer z CSU. Předpokládá, že to umožní, aby se 80 procent veškerého nabíjení akumulátorů v elektromobilech odehrávalo doma.
Vláda zvýšila prostředky na podporu soukromých dobíjecích stanic na 500 milionů eur (13,5 miliardy korun), původně se přitom počítalo s částkou 200 milionů. Aby se zvýšila ochrana klimatu, berlínská vláda plánuje, že do roku 2030 bude na německých silnicích jezdit deset milionů elektromobilů.
I přes zvýšení prodejů elektromobilů v posledních měsících se jedná o ambiciózní cíl. V Německu je registrováno celkem 66 milionů motorových vozidel, osobních vozů je 48 milionů. Počet elektromobilů v lednu 2020 činil 137 tisíc, což je jen 0,2 procenta z celkového počtu osobních aut. Pokud by se prodeje rovnoměrně rozdělily do deseti let, pak by se každý měsíc muselo prodat přes 80 tisíc elektromobilů.
Noční nabíjení
O dotaci mohou podle Scheuera žádat soukromé osoby, sdružení vlastníků bytů i bytová družstva. Podpora má jít na pořízení i instalaci stanic. Žádosti bude od 24. listopadu vyřizovat státní banka KfW. Deník Frankfurter Allgemeine Zeitung uvedl, že by většina soukromníků měla pro nabíjení využívat noční tarify mimo špičku. Pak by mělo být dobíjení bezproblémové i z hlediska zátěže přenosové sítě.
Podle nového zákona o modernizaci domů platí nařízení o tom, že při stavbě nebo modernizaci bytových domů a komerčních budov musí být vyčleněna parkovací místa s dobíjením. Jednotliví vlastníci mohou požádat o instalaci i na vlastní náklady a nepotřebují souhlas ostatních vlastníků. Tím by se podle sdružení ADAC měla instalace wallboxů výrazně zjednodušit.
Komplikací ale může být požadavek, že na dotaci dosáhne pouze ten, jehož stanice bude mít výkon minimálně 11 kilowattů. To může být v mnoha domácnostech spojeno s dalšími investicemi do zabezpečení silnějšího připojení včetně nových jističů, varoval web Firmenauto.de. Není ani jasné, zda se může domluvit více majitelů bytů, aby dosáhli na dotaci pro společnou nabíječku.
Současně s dotacemi pro domácí stanice vláda plánuje výrazně zrychlit budování infrastruktury podél dálniční sítě. V tomto případě má jít o rychlodobíjecí stanice, které mohou v řádu minut dobít akumulátory na další jízdu. Cílem je, aby se každý zájemce do deseti minut dostal k těmto superrychlým nabíječkám. Do tří let by mělo jít o tisíc míst.
Milion stanic
Do konce příštího roku by navíc mělo být na veřejných místech k dispozici 50 tisíc dobíjecích stanic. Aktuálně jich je po celém Německu 17 500. Největším problémem je jejich značně rozdílná kvalita. Cílem vlády je, aby byl motoristům do deseti let k dispozici milion dobíjecích stanic. Jejich výstavbu má na celoněmecké úrovni koordinovat speciální úřad.
V současnosti je totiž problém v rozložení dobíjecích stanic. V některých městech jich je dostatek, naopak ve venkovských regionech, zejména na východě Německa, jich je málo. V Hamburku je 1096 veřejných stanic, v Braniborsku, jehož rozloha je 40krát větší, je nabíječek 442. Často tkví problém i v tom, že mobilní aplikace neukazují veškeré dostupné stanice, jež jsou v okolí řidiče.
Díky štědrým dotacím na nákup elektrovozů se prodeje v září dostaly na 21 tisíc čistě elektrických aut, což znamená meziroční růst o 260 procent. Společně s hybridním pohonem se jejich počet vyšplhal na 40 tisíc.