Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Nejlepší evropské nádraží má Londýn, Paříž ostrouhala

Vlaková stanice St Pancras v Londýně je podle žebříčku European Railway Station Index nejlepším nádražím v Evropě. Česká nádraží žebříček nezařadil.

Nejlepší evropské nádraží má Londýn, Paříž ostrouhala
Nádraží St Pancras v Londýně | Profimedia.cz

Přeplněná a často zpožděná letadla už dávno ztratila nádech exkluzivity. Část cestujících se také zdráhá létat kvůli vysoké produkci emisí skleníkových plynů. Popularita železniční dopravy oproti tomu – až do omezení většiny spojů kvůli pandemii – rychle rostla a nejen v Česku počty cestujících na dráze stoupaly. To vedlo spotřebitelskou organizaci Consumer Choice Center působící ve více než stovce zemí, aby se po ohodnocení jednotlivých letišť blíže podívala i na to, jaký komfort mohou cestující očekávat od evropských nádraží.

Celkem organizace bodovala pět desítek předních evropských nádraží. Žádné z českých se bohužel do hodnocení nevešlo. „Hodnotili jsme padesát největších stanic podle počtu pasažérů,“ zdůvodnil týdeníku Hrot toto „opomenutí“ Fred Cyrus Roeder, jeden z autorů žebříčku.

Úroveň se známkovala ve třinácti kategoriích, jako jsou třeba počet mezinárodních a domácích spojů, počet restaurací a obchodů, čistota, bezbariérový přístup, ale také třeba počet dní, kdy provoz stanice ochromila stávka.

Nejvíce bodů nakonec získala londýnská stanice St Pancras, následovaná hlavním nádražím v Curychu. Fanoušci železniční dopravy však nemusí vážit cestu za hranice Evropské unie, třetí místo obsadilo nádraží vzdálené jen dvě hodiny jízdy po kolejích z Děčína. Lipsko disponuje podle Consumer Choice Center nejkomfortnějším nádražím v EU. 

V první desítce se objevily i další německé stanice, konkrétně šlo o nádraží v Berlíně, Hamburku, Frankfurtu nad Mohanem a překvapivě i v Mnichově. Nádraží bavorské metropole totiž dlouhodobě nevyhovovalo potřebám cestujících. V květnu loňského roku odstartovala jeho demolice a následná výstavba nového dopravního uzlu, který má být podle plánu dokončen až v roce 2028. 

Nejhůře z hodnocení vychází Paříž. Tamní Gare de Lyon sice obsadilo solidní šestnáctou pozici, ovšem hned tři jiné stanice francouzského hlavního města tabulku uzavírají. Pouze na předposledním místě se mezi ně vklínila Kodaň.

Nejlepší evropská nádraží
1. St Pancras  - Londýn
2. Zürich Hauptbahnhof - Curych
3. Leipzig Hauptbahnhof - Lipsko
4. Roma Termini - Řím
5. München Hauptbahnhof - Mnichov
6.-7. Hamburg Hauptbahnhof - Hamburg
6.-7. Berlin Hauptbahnhof - Berlín
8. Milano Centrale - Milán
9.-10. Kazaňské nádraží - Moskva
9.-10. Frankfurt Hauptbahnhof - Frankfurt nad Mohanem