Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Musk se bojí Číňanů. Bez zavedení cel prý jejich automobilky převálcují trh

Šéf americké automobilky Tesla označuje čínské výrobce za nejkonkurenceschopnější na světě. Bez obchodních bariér podle něj převálcují většinu světové konkurence. 

Musk se bojí Číňanů. Bez zavedení cel prý jejich automobilky převálcují trh
Elon Musk | foto Frederic Legrand – COMEO / Shutterstock.com

Evropské ani americké automobilky nejsou schopné konkurovat invazi čínských elektromobilů. Pokud se jim do cesty nepostaví obchodní bariéry, reálně hrozí, že ovládnou západní trhy a zničí tamní konkurenci. Myslí si to alespoň šéf americké Tesly Elon Musk. 

„Čínské automobilky jsou nejkonkurenceschopnějšími automobilkami na světě. Takže si myslím, že budou mít významný úspěch mimo Čínu. Velikost tohoto úspěchu bude záviset na tom, jaká cla nebo další obchodní bariéry se proti nim ve světě zavedou,“ prohlásil Musk při hodnocení hospodářských výsledků Tesly. Dodal, že pokud se vlády k uvalení cel nerozhoupou, může to zničit řadu světových automobilek. 

Své značce ovšem Musk věří. Už loni při chvále, již pěl na čínskou konkurenci, označil Teslu za jasnou budoucí světovou jedničku. „Kdybych měl hádat, s největší pravděpodobností bude druhá za Teslou některá z čínských značek,“ prohlásil šéf dosavadního lídra ve výrobě vozů na baterii.  

Co stojí za úspěchem čínských automobilek, které nyní v elektromobilitě válcují evropskou konkurenci? Podle hlavního analytika Hrot24 Miroslava Zámečníka to je kromě předvídavosti také průmyslová špionáž:

Hrotcast

Otázkou je, zda se sebevědomá prohlášení excentrického miliardáře skutečně naplní. Výsledky Tesly na konci loňského roku přinesly zklamání a v posledním čtvrtletí 2023 více elektromobilů než americký výrobce prodala čínská značka BYD. Zpomalení růstu prodejů přitom Tesla očekává i letos.

Obchodními praktikami čínských automobilek se už od loňského podzimu zabývá Evropská komise. Ta zahájila šetření, jestli agresivní vstup značek jako BYD, Nio nebo Xpeng na evropský trh, podporovaný masivními dotacemi vlády v Pekingu, neporušuje pravidla hospodářské soutěže. Šetření dosud komise neukončila, pokud se ale podezření z nekalé konkurence potvrdí, ve hře je právě zavedení cel.