Roboti, kteří na Muskově show bavili hosty, nebyli až tak autonomní. Vzdáleně je řídili lidé
Na akci We, Robot, kterou minulý týden pořádala společnost Tesla, toho bylo hodně k vidění. Kromě přehlídky nových vozidel Cybercab a představení autonomního autobusu Robovan, se mohli hosté nechat obsluhovat a bavit roboty Optimus, kteří však, jak se posléze ukázalo, byli řízeni lidmi na dálku.
Optimus je robotický humanoid, kterého Tesla představila před více než dvěma lety. Tenkrát ještě jako prototyp, ale velmi slibný. V prosinci loňského roku pak Tesla vystartovala s jeho druhou generací, která už na tom byla, co se týče schopností, daleko lépe. Na prezentačním videu, které v té době sdílel Elon Musk na síti X, Optimus chodií, tančí a pytluje vejce. Jenomže už tenkrát se ozývaly hlasy, které tvrdily, Optimus není plně samostatný a že by bez vzdálené lidské pomoci nebyl schopen takových úkonů. Což se ukázalo právě na večírku We, Robot.
Portál The Verge publikoval ve svém článku řadu videí, v nichž si hosté od humanoidů s futuristickým vzhledem nechávají nosit drinky, baví se s nimi v živé konverzaci, nebo s nimi tančí. Na první pohled to vypadalo, jako kdyby roboti byli nedílnou součástí lidského dění. Jako kdybychom měli doma každý svého robota, který nám ráno umíchá vejce se slaninou, uklidí dům a jde za nás ještě do práce.
Avšak roboshow, která se konala ve studiu Warner Bros. Discovery, byla pořád jen show a mnozí hosté si toho brzy všimli. Kromě nich si toho všiml samozřejmě i The Verge a také agentura Bloomberg, která následně o celé akci a robotech-nerobotech referovala. Podle ní humanoidi pracovali za využití teleoperace, což je jinak řečeno řízení na dálku. Znamená to, že každého jednoho Optima, který bavil hosty na večírku, musel někdo vzdáleně řídit a dokonce za něj i hovořit.
Elon Musk samozřejmě toto všechno dobře ví. Je tedy pravděpodobné, že chtěl lidem ukázat vizi budoucnosti, k níž spolu s technologickým pokrokem kráčíme. „Jak vidíte, začínali jsme s někým v robotickém obleku a pak jsme každý rok ušli velký kus cesty. Když to extrapolujeme, můžete mít za čas svého osobního C-3PO.“ Musk přitom narážel na postavu protokolárního robota z kultovní sci-fi série Star Wars „Optimus bude umět všechno, co budete chtít. Může být učitelem, hlídat vaše děti, může vám vyvenčit psa, posekat trávník, dojít pro nákup, být vaším přítelem, podávat nápoje. Udělá cokoli, na co si vzpomenete.“
Ačkoliv by se mohlo zdát, že akce patřila robotům Optimus, není to úplně až tak pravda. Musk v rámci večera představil také dvě futoristická vozidla. Prvním je autonomní (mini)autobus Robovan určený pro městskou přepravu zboží či až 20 lidí.
Druhým je pak Cybercab, který působí jako kompatnější a uhlazenější verze Cybertrucku. Musk zároveň zopakoval svá předchozí tvrzení, že náklady na autonomní dopravu budou tak nízké, že se budou podobat individualizované hromadné dopravě. „Věřím, že průměrné provozní náklady Cybercab se budou časem pohybovat kolem 0,3 dolaru na jeden kilometr (zhruba 7 Kč/km) a vy si ho budete moci koupit,“ řekl a dodal, že cena vozu, který by se mohl dostat do výroby do roku 2026 nebo před rokem 2027, by měla být nižší než 30 tisíc dolarů (zhruba 660 tisíc Kč).
Otázkou však je, zda takovou vizi vezmou za svou i investoři Tesly. Podle TechCrunch to není úplně jisté, neboť akcie Tesly se ihned po akci propadly o 11 procent. „Je možné, že šlo o reakci na to, že Musk neposkytl informace o krátkodobé strategii příjmů z robotaxi a také o konkrétních technologických aktualizacích režimu autonomního řízení FSD (Full Self-Driving),“ píše se v článku.