Musk přemaloval modrého ptáka na X. Čekají jej žaloby, co čeká Twitter, nikdo netuší
Miliardář Elon Musk minulý týden zahájil rebranding populární sociální sítě Twitter. První vlaštovkou bylo odstranění modrého ptáčka jako loga Twitteru a jeho nahrazení písmenem X. Postupně se má nové značce přizpůsobit celá služba a její podoba
redaktor
Musk změnu názvu a designu sociální sítě avizoval už dříve. Náhrada v podobě X byla ostatně očekávatelná: miliardář je písmenem posedlý už mnoho let, v podstatě od vstupu do velkého byznysu. Úplně první pokus využít doménu X.com se datuje do dob, kdy rozjížděl populární online platební službu PayPal. Tehdy mu v tom sice ještě akcionáři zabránili, písmeno X se ale táhne i jeho dalším působením. Objevuje se v názvu jeho vesmírné společnosti a označuje jím také některé modely svých elektromobilů.
Cenu mají uživatelé
Jako každá změna i přeměna Twitteru na X vyvolala poměrně velkou negativní odezvu u části uživatelů. Proč kupoval sociální síť se zavedenou značkou, když ji chce zničit? ptali se. Odpověď na tuto otázku je poměrně jednoduchá: nešlo mu o brand ani o technologie nebo zaměstnance, jichž ostatně v posledních měsících většinu vyhodil. Pokud něco na Twitteru skutečně má cenu, jsou to miliony uživatelů. A ti, veškeré šikaně navzdory, zatím zůstávají.
Už hůře se bude hledat odpověď na jinou otázku, a sice jestli Musk může uspět a celý plán s Extwitterem dotáhnout do vysněného konce. Výměna názvu je jen prvním krokem; následovat má rozšiřování služeb a záběru sítě. Ta by se měla stát jakousi „superaplikací“, která bude kromě sociální sítě nabízet také třeba fintechové služby, herní obsah a další funkce.
Mnoho expertů z branže o úspěchu tohoto plánu pochybuje, třeba už jen kvůli tomu, že Elon Musk během několika měsíců dokázal neustálými a nedomyšlenými změnami bývalý Twitter znedůvěryhodnit do té míry, že mu masově odcházejí inzerenti. Bude vůbec někdo ochotný službě X svěřit citlivé údaje?
Přijdou žaloby
Další otázka se točí kolem autorských práv. Pojmenovat něco písmenem X není zrovna třeskutě originální a podobný nápad měly v minulosti i další firmy. V souvislosti s počítačovými hrami si ochrannou známku na X zaregistroval Microsoft kvůli své konzoli Xbox. Hned několik ochranných známek na X vlastní také Muskův konkurent Mark Zuckerberg. Už nyní se objevují zprávy o tom, že právníci vlivných IT společností si brousí tužky, aby se na Muska vrhli s žalobami. Ustojí je Musk a jeho X?
A pak je tu ještě jedna klíčová otázka: Podaří se Muskovi usmířit s inzerenty, bez nichž jeho projekt bude fungovat jen velmi těžko? Zatím to tak moc nevypadá – spíš naopak. Minulý týden se objevily zprávy, že některé firmy, které mají své profily na bývalém Twitteru, dostaly od Muska podivný dopis. V něm stálo, že pokud neproinzerují na X alespoň tisíc dolarů měsíčně, přijdou o oficiální ověření svých profilů. Je pro ně profil na síti měnící se v nenávistnou žumpu dostatečně atraktivní, aby se nechaly vydírat?
Jak vidno, otázek kolem strategie Elona Muska je zatím víc než odpovědí. Samozřejmě je brzy X odepisovat. Extravagantní miliardář už několikrát ukázal, že navzdory všem výstřelkům, jichž se dopouští, ho není radno podceňovat. Jisté je jedno – pokud neuspěje, bude to znamenat konec jedné z nejpopulárnějších sociálních sítí. Kdo je na Twitteru závislý, ať už byznysově, nebo zde jen s oblibou prokrastinuje, měl by se na to raději mentálně připravit předem.