Jakub Havrlant a Tomáš Čupr se se svými e-shopy vydali dobýt Německo. Převrací tak letité pořádky na česko-německém potravinovém trhu.
Za normálních okolností by už média zaplavily zprávy, kolik uzenin, vepřových kolen, kuřat, telat a volů se v průběhu Oktoberfestu „sežere“. Největší světový svátek piva se však letos kvůli čínské chřipce opět neuskuteční. Své tradiční bílé klobásy tak na festival nedodá ani proslulé mnichovské řeznictví Magnuse Baucha, podnik s více než padesátiletou tradicí. Fungování firmy přitom v poslední době nezkomplikovala jen pandemie. Oprava ulice, kde řeznictví sídlí, znemožnila zákazníkům parkování.
Mnichované si však mohou Weisswurst od Baucha nově poprvé zakoupit pohodlně i na dálku. A navíc levněji. Zatímco na Tereziině louce by za dvě klobásky zaplatili 7,50 eura, čtyři kusy na netu stojí jen 5,22 eura. To jen pro představu, na kolik přijde nezaměnitelná atmosféra Oktoberfestu. Bílé Bauchovy klobásy zahrnul do nabídky internetový prodejce Knuspr.de, což není nikdo jiný než německá odnož tuzemského Rohlík. cz. Internetový supermarket Tomáše Čupra odstartoval expanzi do Německa počátkem září právě v bavorské metropoli a image firmy staví především na regionálních specialitách. „Je to super. Máme díky nim mnohem větší dosah,“ chválí si spolupráci s českým obchodníkem Maximilian Aigner ze zmíněného řeznictví.
Čuprův „Křup“ není však jediný z českých potravinových obchodníků, koho v poslední době zlákal lukrativní trh devátého nejbohatšího regionu Evropy (mimochodem, Praha je podle Eurostatu třetí). Letos na jaře koupil Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, vlastník Košík. cz, od německého řetězce Edeka onlinového prodejce Bringmeister. I ten vedle Berlína závaží právě bavorskou metropoli. Oba mladí internetoví podnikatelé tak z Mnichova převrací naruby tradiční schéma česko-německého obchodu s potravinami, které bez velké změny fungovalo desítky let.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot