Méně autodílů, více pšenice
Detailní data o českém vývozu obsahují nejedno překvapení. Některé obory vyvážejí víc než loni
redaktor
Krize v českém průmyslu? Ano, ale zdaleka ne všude a se stejnou intenzitou. Jak lze vyčíst z detailních čísel Českého statistického úřadu (ČSÚ) o vývoji exportu za první pololetí, útlum ekonomiky vinou pandemie wuchanského koronaviru poškodila hlavně automobilový průmysl. Více než výrobci osobních aut jsou postiženi producenti autodílů, propad exportu v jejich případě přesáhl 30 procent. Současně není málo oborů, které vyvážejí víc než v loňském roce.
Odolný proti krizi je například vývoz počítačů a telekomunikačních zařízení, v obou případech je o čtyři procenta vyšší než v loňském prvním pololetí. Špatnou zprávou je, že se jedná o doménu „montoven“, jaké v Česku provozuje například tchajwanský Foxconn. Fakticky se jedná o sestavování dílů dovezených z Asie i jiných zemí (včetně mikročipů z Kostariky), podíl domácí přidané hodnoty je minimální.
David Tramba
Roste však i export řady položek s vyšší přidanou hodnotou. Jmenovat lze například dětské hračky, léčiva, kosmetiku, procesory a řídicí jednotky nebo také lékařské přístroje a vybavení ordinací. Mimořádný je pak nárůst vývozu cigaret (meziročně o 46 procent na 11,2 miliardy korun) a pšenice (o 47 procent na 6,2 miliardy). Za nárůstem u položky označené „papír a lepenka“ stojí hlavně hygienické potřeby z buničiny nebo vaty.
Naopak položky exportu s největším meziročním propadem mají často souvislost s automobilovým průmyslem. Například na snížení vývozu nábytku o 24 procent mají značný podíl sedadla do aut. Výrazný propad v oblasti exportu ropných produktů (meziročně o téměř 40 procent) ovlivnila odstávka výroby v litvínovské rafinerii. Na Česko dopadla i krize v oboru leteckého průmyslu, vývoz dílů do letadel se meziročně snížil o 35 procent na 4,04 miliardy korun.