Měl by se zestátnit ČEZ? Rozumné by bylo vykoupit jen jeho výrobní část
Vládu čeká nejzásadnější ekonomická operace, jakou bude za dobu svého mandátu řešit
hlavní komentátor
Když před pár dny pronesl premiér Petr Fiala v nějakém rozhovoru větu, že „platí náš úmysl v rámci posilování energetické bezpečnosti získat větší kontrolu nad energetickou infrastrukturou“, spustily se opět vášnivé debaty o zestátnění ČEZ a konci drahé elektřiny. Andrej Babiš dokola vykřikuje, že navrhoval vykoupit minoritní akcionáře našeho energetického gigantu už dávno, a minoritní akcionáři se navzájem straší, jak se je stát při tom výkupu chystá vzít na hůl.
Bližší informace o způsobu uvažování vlády přitom nejsou k dispozici, což je dobře, protože jde o silnou kurzotvornou informaci a tu mají dostat všichni najednou, až bude hotová.
Vykoupit jen část ČEZ
Můžeme tedy uvažovat sami a předpokládat, že i stát ví, co chce a co k tomu potřebuje. Aby domácnosti mohly elektřinu kupovat za rozumné ceny, musí jí být dost. Zatím jí v Česku produkujeme více, než spotřebujeme, ale už za dva tři roky to podle výhledu má být jinak, protože se začnou uzavírat uhelné elektrárny a jiné řiditelné zdroje se kvůli klimatické politice a nestabilnímu trhu v privátním sektoru stavět nedají. Stát tak potřebuje získat od společnosti ČEZ její výrobní část. Celou, jen bez zelených zdrojů.
Vykupovat celý ČEZ od minoritářů minimálně za 200 miliard se z tohoto pohledu jeví zcela zbytečné. Mohl by pak sice nařídit prodej levné elektřiny, ale tím by jen nejcennější firmu v zemi devastoval po vzoru České pošty, a posilovat výrobní část, aby udržel v provozu potřebné výrobní kapacity, by musel dotacemi a státními zárukami z kapes daňových poplatníků, a to přes velké střety o pravidla státní pomoci v Evropské unii.
Optimální je proto odkoupit od ČEZ výrobu za jeho vlastní akcie, ty pak zrušit a udržet si pozici silného akcionáře i ve zbytkové firmě dál obchodované na burze.
A stoprocentně držet elektrárny, které budou dohromady generovat cashflow potřebné pro stavbu nových jaderných bloků i pro investice k prodloužení životnosti elektráren, které by jinak byly odstaveny na nezbytně nutnou dobu.
Dlouhodobé kontrakty
Aby to vše fungovalo, potřebuje stát ještě také státního obchodníka, který nemá sloužit k tomu, že draho nakoupí od elektráren a levně prodá spotřebitelům, ale k tomu, že s jeho elektrárnami uzavře dlouhodobé kontrakty na deset patnáct let místo dosud praktikovaných krátkodobých na dva až tři roky podle toho, s čím se obchoduje na burze.
Bez toho nelze rozhodovat o investicích s tak dlouhou návratností, jaká je v energetice. A to potřebují i soukromí vlastníci elektráren. Jen tak lze udržet dostatek zdrojů v síti. Dovážet totiž nebude odkud.
Je to celé právně i ekonomicky mnohem složitější operace, než jak ji popisujeme, ale jejím výsledkem by měla být energetická bezpečnost země před nečekanými výpadky, které nám hrozily v posledním roce, a je to asi nejzásadnější ekonomická operace, jakou bude tato vláda za dobu svého mandátu řešit.
Levnou elektřinu to však nezařídí, protože s rostoucím podílem solárů a větrníků bude prudce zdražovat udržování stability v síti, což jako každé politické a ideologicky založené rozhodnutí má svou cenu, kterou lidé prostě zaplatí, jakkoli proti tomu protestují.