Hrot24.cz
Mattoni je králem nealka na Balkáně. U otevření nového závodu byl i srbský prezident Vučić

foto: Knjaz Miloš (publikováno se svolením)

Mattoni je králem nealka na Balkáně. U otevření nového závodu byl i srbský prezident Vučić

Český výrobce minerálek teď chce dostat srbské produkty i na další evropské trhy.

Filip Magalhães

V roce 2019 vstoupila karlovarská skupina Mattoni 1873, do jejíhož portfolia patří i Magnesia, Aquila, Dobrá voda, Hanácká Kyselka nebo Poděbradka, na srbský trh. Tehdy získala ve společném joint venture s firmou PepsiCo sto procent akcií v největším tamním výrobci minerálních vod a energetických nápojů. Později Mattoni odkoupila – za přibližně 90 milionů eur (téměř 2,3 miliardy korun) – i menšinový podíl PepsiCo. Stala se tak jediným vlastníkem firmy Knjaz Miloš.

Teď Knjaz Miloš otevřel v srbském městě Aranđelovac nový závod se dvěma výrobními linkami na stáčení nápojových produktů do PET lahví a plechovek. Firma tím zdvojnásobuje svou kapacitu a stává se největším výrobcem balené vody a nealkoholických nápojů v této části Evropy. Areál zahrnuje výrobní halu, skladovací prostory, chladírnu, výrobnu sirupů a stáčírnu vody. Mattoni do závodu investovala přes 28,5 milionu eur (téměř 720 milionů korun).

Projekt podpořil i srbský stát, a to dotací ve výši 4,675 milionu eur (123 milionů korun). Ostatně na otevření závodu se kromě majitele a výkonného ředitele skupiny Mattoni 1873 Alessandra Pasqualeho přišel podívat i srbský prezident Aleksandar Vučić. „Výstavbou tohoto moderního zařízení pokračujeme v investicích do společnosti Knjaz Miloš, která prosadí produkty vyrobené v Srbsku na evropské trhy,“ říká Pasquale.

Knjaz Miloš je v rámci srbského, černohorského a bosenského trhu oficiálním výrobcem a distributorem nealkoholických sycených nápojů firmy PepsiCo. Tedy například Pepsi, 7 Upu nebo Mountain Dew. Mattoni pak díky převzetí srbského výrobce získala i produkty, jako je Aqua Viva, Guarane, ReMix či Gusto. Název Knjaz Miloš odkazuje na srbského knížete Miloše Obrenoviće I., který byl na začátku 19. století úspěšný v boji proti osmanské nadvládě. Firma teď cílí na kapacitu více než 700 milionů lahví ročně.

Pod křídla Mattoni patří celkem 39 značek z osmi zemí. Kromě Česka a Srbska působí i na Slovensku, v Rakousku, Maďarsku či Bulharsku. Celkem zaměstnává 3 400 lidí. Loni zvýšila objem na více než 1,9 miliardy prodaných lahví, tržby skupiny meziročně stouply o 18 procent na 22 miliard korun.