Málo inzerentů i nových uživatelů. Síti X se v éře Muska nedaří
Sociální síť X (dříve Twitter) skomírá. Poté, co ji ovládl miliardář a vizionář Elon Musk, přišla o inzerenty a výrazně se zpomalily i nové registrace uživatelů. Problémem jsou špatná pověst, častý urážlivý obsah a prakticky nulová moderace.
Sociální síť X milují politici a někteří novináři, ostatní lidé k ní ale mají o poznání méně vřelý vztah. Poté, co ji v říjnu 2022 za 44 miliard dolarů koupil excentrický miliardář Elon Musk, její význam slábne. Opustili ji významní inzerenti a podle nových statistik příliš nezajímá ani další nové tvůrce obsahu a uživatele.
Jak zjistil deník Financial Times, podle dosud nezveřejněných čísel počet globálních denních aktivních uživatelů ve druhém čtvrtletí tohoto roku činil 251 milionů, což je nárůst o 1,6 procenta oproti stejnému období předchozího roku. To by znělo pozitivně, kdyby však o rok dříve, před nástupem Muska, nebyl nárůst dvouciferný. Tento obrovský pád spolu s nižšími příjmy z inzerce svědčí o jediném: X prostě netáhne.
Kdo za to může? V tomto případě se pozornost upíná na majitele sociální sítě Muska, který ji nepojal jen jako investici, ale sám ji aktivně používá a z pozice majitele významně promlouvá do jejího fungování.
Hned po nákupu platformy nechal Musk vyhodit většinu zaměstnanců, nejen management. Výpovědi obdrželi třeba i lidé, kteří měli na starosti moderaci sítě. Vymazávali závadný obsah, upozorňovali na dezinformace. Jenže podle Muska také ovlivňovali veřejné mínění a například dávali příliš prostoru progresivně smýšlejícím lidem, oproti tomu konzervativce záměrně potlačovali. Vrcholem bylo zablokování účtu tehdejšího prezidenta USA Donalda Trumpa v lednu 2021. Musk po nákupu Twitteru symbolicky umožnil Trumpovi návrat. Mělo to znamenat novou, svobodnou éru.
Musk se hájí. Vyhazovy prý byly potřeba. Jednak je prý zastáncem absolutní svobody slova a rolí sociální sítě není ji potlačovat, ale naopak podporovat. Miliardář také říká, že obchodní model Twitteru byl neúnosný. I přes inzerenty a velké počty uživatelů nebylo možné uživit tak ohromné množství zaměstnanců. Podle některých odhadů nyní X obhospodařuje asi desetina lidí oproti éře Twitteru.
„Skupina ale ztratila inzerenty od Muskova převzetí, také částečně kvůli jeho postoji jako absolutního zastánce svobody slova a jeho rozhodnutí odstranit většinu moderátorů obsahu na platformě,“ míní novináři z Financial Times. Výnosy z inzerce prý měly poklesnout až o šedesát procent, řádově jednotky miliard za rok. Musk zatím reagoval zpoplatněním sítě pro ověřené uživatele, spekuluje se o zpoplatnění pro úplně všechny uživatele. Síti X navíc vyrostla konkurence. S velmi podobnou platformou Threads přišla Meta jiného vizionáře, Marka Zuckerberga.
Minimálně start byl v případě Threads velmi úspěšný. Během prvního týdne si v ní účet založilo 100 milionů uživatelů. Aktuálně Zuckerberg tvrdí, že platforma dosáhla 175 milionů měsíčních aktivních uživatelů. To je stále málo v porovnání s 600 miliony měsíčních uživatelů, které uvádí X.
Jenže jak upozorňují analytici, může jít o dost nadsazená čísla. V případě Threads společnost Sensor Tower odhaduje, že ji používá pouze 38 milionů denních uživatelů, tedy lidí, kteří aplikaci otevřou alespoň jednou denně. Oproti X má však velkou výhodu – v případě nových registrací se jí daří výrazně lépe než Muskově síti. Třeba v dubnu na ni s velkou pompou dorazila i globální pěvecká superstar Taylor Swift. Threads úspěšně těží ze spolupráce s dalšími sítěmi Mety, Facebookem a Instagramem. U mladých je aktuálně nejoblíbenější sítí čínský TikTok.