Aktuální snahu čínských automobilek zaseknout drápek v Evropě berou vážně i největší domácí hráči. Například deník Financial Times nedávno popisoval historku, podle níž před časem na jednom z uzavřených jednání dostal bývalý šéf Volkswagenu Herbert Diess záludnou otázku. Které konkurenční automobilky se nejvíc obáváte? zněla.
Odpověď byla prý pro přítomné překvapivá. Diess totiž nejmenoval žádnou evropskou firmu, a dokonce ani americkou Teslu, která úspěšně útočí na trhy po celém světě. Jeho noční můrou údajně byla společnost BYD.
Je pravděpodobné, že většina lidí v Česku, potažmo v celé Evropě, o této značce nikdy neslyšela. A je zároveň prakticky jisté, že se to velmi brzy změní. Právě čínská automobilka BYD, do níž investoval i věhlasný „věštec z Omahy“, americký miliardář a investor Warren Buffett, je jedním z pionýrů, kteří chystají po norském testu velký evropský „výsadek“. Stejně tak by si Evropané měli zapamatovat značky jako Nio, Geely, Great Wall Motor nebo Xpeng, které mají podobné plány.
Nejde přitom o lehké váhy. Čínské automobilky svými elektrovozy válcují domácí trh a právě díky nim se Čína stala suverénním lídrem elektromobility. Loni tyto značky stály za polovinou celosvětových prodejů elektromobilů – celkem na čínském trhu prodaly téměř tři miliony aut na baterie. Mnoho modelů by navíc evropští výrobci mohli východním konkurentům závidět.
Čínské firmy si z posledního fiaska při pokusu o dobytí Evropy vzaly důležité ponaučení. Evropští zákazníci mají na bezpečnost úplně jiné nároky než domácí řidiči. Ani sebevýhodnější cena je nepřesvědčí, aby si koupili automobil, v němž se jakákoli větší havárie rovná prakticky jisté smrti.
Tomuto zjištění Číňané přizpůsobují i aktuální pokus o expanzi. Největší důraz od začátku kladou na to, aby se pověsti výrobců nebezpečných aut zbavili.
Během posledních měsíců si proto několik velkých čínských automobilek opatřilo pro své modely to nejlepší hodnocení konsorcia NCAP, které provádí bezpečnostní testy nových vozů.
Zatímco dřív končily čínské firmy v crash testech s výsledkem od nuly do dvou hvězd, nové modely už získaly všech pět. Úspěšné byly třeba společnosti Great Wall Motor, Nio nebo BYD. Čínské automobilky by se tím měly zbavit svého největšího dosavadního handicapu. Čím hodlají očarovat evropské zákazníky kromě toho?
Důležitým faktorem, který má přesvědčit zájemce o elektromobil, bude opět cena. Ta ale zdaleka není tak nízká, jak by se u čínských výrobků nabízelo. Automobilky nejenže vyslaly jako předvoj do Evropy vyšší řady vozů na baterii, kromě toho také ceny nasadily podstatně výš než doma – o čtvrtinu až třetinu.
Čínská elektroauta tak sice jsou stále o něco levnější než evropská konkurence, nemá to ale být hlavní ani jediný argument pro jejich koupi.
Číňané sázejí na to, že mají s výrobou elektromobilů náskok. Zatímco evropské automobilky se dlouho snažily nástup elektromobility odvrátit a váhaly s velkými investicemi do nových technologií, Čína pragmaticky začala nový obor mohutně podporovat.
Dnešní modely východní provenience proto disponují vyspělými technologiemi a odborníci výrobce chválí například za integraci hardwaru a softwaru. Jednoduše řečeno: čínské elektromobily si co do kvality nezadají s evropskou produkcí, a v některých směrech jsou dokonce ve vývoji ještě dál. Oproti evropským fabrikám mají navíc několik dalších výhod, které jim mohou při evropské expanzi výrazně pomoci.