Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Loňský rok byl rekordní

Díky modernizacím přibyl v Dukovanech a Temelíně „nový blok“

Loňský rok byl rekordní
ilustrační foto | Tomáš Novák, týdeník Hrot

Investice do modernizace technologií českých jaderných elektráren pokračují vysokým tempem. Daří se díky tomu zvyšovat jejich výkon, a to zásluhou takzvaného využití výkonových rezerv. Výkon jaderných elektráren ČEZ v Dukovanech a Temelíně tak roste bez emisí, záborů pozemků či zvýšení spotřeby palivových souborů.

Díky modernizacím vyrobily obě české jaderné elektrárny v loňském roce rekordní množství energie. Do přenosové sítě dodaly 31 terawatthodin elektřiny, o 300 tisíc megawatthodin více než v předchozím roce. Ušetřily tak přibližně 22,5 milionu tun oxidu uhličitého.

Po zahájení provozu v letech 2000 a 2002 vyráběl každý z temelínských bloků 981 megawattů. Díky řadě projektů má nyní každá výrobní jednotka nominální výkon 1086 megawattů. Podobným vývojem přitom prochází i jaderná elektrárna Dukovany, kde výkon bezpečně vzrostl ze 440 megawattů z každého ze čtyř bloků na 510 megawattů.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit