Legendární transformátor
Jestli něco vypovídá o stavu České republiky, je to trochu krkolomná formulka „transformace ŘSD“.
redaktor
Psal se rok 2006 a tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček tvrdil, že o tom má poměrně jasnou představu. Stejně tak jasnozřiví byli i všichni následující ministři dopravy. Uplynulo patnáct let a na superministra Karla Havlíčka (dole na snímku) to přišlo taky. No, nepovede se to, je to jasné.
Ne že by transformace Ředitelství silnic a dálnic byla špatná věc. Naopak. Dojít k tomu mělo už dávno. Evropské zdroje budou vysychat. Spolu s tím, jak Česko přestává být čistým příjemcem z eurofondů, musí stát vymyslet, jak dosáhnout na nové zdroje financování. Ať už státní akciovka, nebo státní organizace by v tomto smyslu mohly být šikovné. Vláda by ale měla říct víc. Co chce z ŘSD mít? Druhý rakouský ASFINAG, který inkasuje mýtné a je víceméně nezávislou firmou? Pokud ano, plánování se zastavilo v polovině cesty.
Ale ono je to stejně fuk. Ministerstvo totiž své úvahy stejně nedotáhlo dál než k tomu, že poslalo návrh na Legislativní radu vlády. Teď poběží připomínkové řízení, pak se budou připomínky vypořádávat, poté přijdou prázdniny a nakonec volby. I kdyby nakrásně sněmovna začala o tomto nápadu hlasovat, Andrej Babiš už nemá pro vládní návrhy dost hlasů.
Je nepochybné, že nápad spadne pod stůl. Hnutí ANO vede ministerstvo dopravy sedmým rokem a jedním z jeho cílů bylo nastartovat výstavbu silnic a dálnic. Přijít s tak klíčovým zákonem až teď je k smíchu. Legendu jménem transformace ŘSD to posouvá do dalšího období. Kolikátého už.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.