Mírný pokles zájmu o zbytné zboží zaznamenali obchodníci na přelomu února a března, tedy zhruba v době, kdy ruský prezident Vladimir Putin vyhlásil start „speciální vojenské operace“ na Ukrajině. Nejistotu lidí následně ještě posílilo skokové zdražení energií, které se výrazně promítlo do celkové inflace.
„Nejvýrazněji zájem zákazníků opadl o věci kolem vybavení domácnosti, nábytek, vybavení na zahradu nebo pro rekonstrukci. To je navíc segment, který rostl během pandemie a přece jen se nějakým způsobem vyčerpal. Zkrátka zákazníci nepotřebují neustále nové židle nebo polštáře,“ komentuje Samuel Huba, ředitel společnosti Shoptet, která se specializuje na poskytování komplexního řešení pro správu internetových obchodů a aktuálně spravuje již přes 31 tisíc e-shopů s celkovým ročním obratem 48 miliard korun.
Nyní se ale zdá, že Češi nakupování opět přicházejí na chuť. Začínají se připravovat na Vánoce, které by zatím podle dostupných statistik neměly být skromnější než ty poslední.
„První výkyv směrem nahoru jsme zaznamenali již během září. Vypadá to, že na Čechy zapůsobila reakce vlády, která je pomohla uklidnit a nějakým způsobem stabilizovala vyhlídky na blížící se zimu. Reakce byla okamžitá a obrovská. Objem útrat na internetu vystřelil v polovině září hned několikanásobně. A to dokonce i ve srovnání s covidovými roky,“ říká Samuel Huba, podle kterého letos již naplno odstartovala předvánoční nákupní sezona. Zákazníci tak nakupují dárky pod stromeček výrazně dříve než v předchozích letech.
„Největší zájem je o kosmetiku, parfémy, oblečení. Obecně lze říct, že lidé nakupují věci, které dělají radost a je možné je pořídit kdykoli. Co se týče elektroniky, techniky a podobně, tam se některé věci na trh teprve dostávají, protože jsou takto plánované na předvánoční období,“ říká Huba.
Vysoká inflace se ale postarala i o další zajímavý trend, a tím je zvýšený zájem o nákup starožitností. „Celý segment označovaný jako sběratelské předměty díky tomu rostl v uplynulém čtvrtletí meziročně o 137 procent. Zvýšil se zájem nakupovat, ale rovněž prodávat. Tento trend začal už někdy na přelomu roku s tím, jak začala růst inflace. Je tedy patrné, že pro velkou část zákazníků je to jakýsi uchovatel hodnot. V poslední době se k tomuto trendu přidalo i to, že někteří zákazníci se snaží vybrané věci, které nepotřebují, ale mají nějakou hodnotu, prodat a přivydělat si tak,“ říká Huba.
Podle dostupných statistik se zatím daří meziročně růst malým a středním specializovaným e-shopům. Naopak ty velké stagnují, případně jim prodeje dokonce padají. „Malým a středně velkým podnikatelům roste celkový podíl na trhu. Jen během letoška si obchodníci na Shoptetu polepšili z loňských 22 na aktuálních 24,5 procenta celé tuzemské e-commerce. Vysvětlujeme si to tím, že velké firmy jsou často hnány marketingem a jsou určené pro masovku, tudíž se tam výrazně více projeví chyby při plánování nebo také nálada ve společnosti,“ podotýká Huba.
Menší a středně velcí obchodníci jsou podle něj často specializovaní, mají úzkoprofilový obchod, tudíž jejich zákaznická báze je věrnější a stabilnější a také tolik nepodléhá marketingovým akcím.