Z nedávno zveřejněné studie Heureka eCommerce Insider z dílny největšího cenového srovnávače na internetu ve středoevropském regionu vyplývá, že obchod na síti se začátkem roku zadrhl. Oproti loňsku se propadl o 25 procent. Loni ve stejném období přitom rostl o osmdesát procent. Zázračné růsty skončily společně s pandemií covidu. Podle Tomáše Bravermana, uznávaného experta na e-commerce trh, byla očekávání řady internetových firem vyšší. Ty teď čeká bolestivé vystřízlivění.
Z vašich dat vyplývá, že trh v prvním čtvrtletí meziročně klesl o čtvrtinu. Můžete rozklíčovat, který sortiment se propadl nejvíce?
Nejznatelnější pokles v porovnání s covidovým rokem zaznamenala kategorie knih, kde došlo k velkému návratu zákazníků do kamenných prodejen. V meziročním srovnání klesl také sportovní sortiment, především vybavení pro domácí cvičení, které se během lockdownových měsíců nakupovalo online ve velkém.
Co třeba tradičně silná elektronika?
Právě v oblasti bílého zboží a elektroniky vidíme další výrazné poklesy. U těchto „tradičně online“ segmentů se kromě meziročního srovnání projevuje také to, že lidé začínají šetřit a rozmýšlejí investice. A samozřejmě, tento druh zboží mají zkrátka už pořízený a není potřeba jej nakupovat každý rok.
Najdou se kategorie, které naopak zaznamenaly letos růst tržeb?
V meziročním srovnání jsou na tom dobře třeba parfémy coby zástupce luxusnějšího zboží, které během koronaviru spíše utrpělo. Více se kupuje také sportovní vybavení jako kola, elektrokola, elektrokoloběžky, rostou kategorie v rámci hobby. Daří se sortimentu, který se před pandemií běžně na internetu nenakupoval, velká čísla a skoky hlásí netradiční segmenty, třeba zahradní skleníky. A růst na internetu zaznamenalo také topení, krby, kamna nebo paliva, jejichž prodej v e‑shopech nakopla energetická krize.
Některé e-shopy zjevně nastavily svá očekávání pod vlivem rekordních covidových výsledků a teď už hlásí problémy. Jak situaci na trhu vnímáte?
E-shopy měly od zákazníků mnohem větší očekávání, předpokládalo se, že zákazníci u online nákupů zůstanou v mnohem větší míře. Vlivem toho některé firmy samozřejmě mířily vysoko i při nastavování dalších plánů a strategií na toto období. Do toho nepříznivého srovnání s nadstandardním loňským rokem se přidala ještě válka, zdražování a obecně aktuálně velmi nejistá situace. Ta zbrzdila nákupní chování zákazníků nejen na internetu, ale samozřejmě i v offline prostoru.
Nemáte už nějaké náznaky, zda druhý kvartál bude v něčem jiný?
Ve druhém čtvrtletí nepůjde meziroční srovnání proti „lockdownovým“ měsícům, a tak by v tomto směru mohla být čísla příznivější. Nicméně pravda je, že ekonomická krize, která teď přichází, znamená zkrátka šetření lidí a snižování jejich útrat. V tuto chvíli je asi nereálné cokoli vyvozovat, podle toho, jak dlouhá a hluboká ta krize bude, budeme v tomto stavu možná rok, ale možná i dva.
Jak na situaci české e-shopy reagují? A co vlastně teď mohou dělat, aby zákazníky opět namotivovaly k nákupům?
O zákazníka teď nastane opravdu velký boj. Největší problém vidím v tom, že sklady a pracovní síla jsou napasovány na vyšší, „covidové“ obraty, takže bude nutně muset dojít k optimalizaci a přizpůsobování fungování při nižších obratech. Což je v případě lidské síly trochu jednodušší než u vybudovaných skladů. Lehké to ale nebude ani v offlinu, protože zde zase rostou fixní náklady.
Trh zjevně střízliví i z pohledu investorského, viz ceny akcií Allegra či Zalanda. Je to podle vás krátkodobý efekt?
U firem obchodovaných na burze jsou opravdu vidět velké propady, někde až o dvě třetiny. Za zmínku však stojí, že s růstem úrokové míry začínají pro investory být zajímavé firmy s pozitivním profitem, a ten se tak stává daleko důležitějším než dříve. Nicméně je téměř nemožné odhadovat, co se bude dít v budoucnu, protože vše závisí na tom, jak se bude vyvíjet geopolitická situace a jak hluboká bude ekonomická krize.
Nebojíte se, že některé tuzemské e-shopy současnou situaci nepřežijí?
Velmi pravděpodobně v tomto směru ke ztrátám dojde, jak velké budou, bude záviset na síle krize. Pro českého zákazníka to ale nebude nijak zásadní, na rozsahu sortimentu nebo nabízených služeb to určitě nepozná. Česká e-commerce je zdravá a silná a věřím, že to ustojí.