Konec devátých tříd a podpora víceletých gymnázií? Ministra Beka data a odborné názory nezajímají
Ministr Bek si prostě myslí, že když je ministrem, může si navrhovat, co chce. Co na tom, že jeho nápady nedávají smysl.
redaktor
Vláda to objektivně nemá jednoduché. Snahy o úspory, globální krize a nekompromisní opozice, to prostě není nic k závidění. K nepochopení však je, proč svými návrhy jednotliví ministři současné potíže ještě prohlubují.
Například ministr školství Mikuláš Bek (STAN). Ten navrhuje dvě zásadní věci: chce zkrátit základní školu o rok a hodlá podporovat vznik nových víceletých gymnázií. Rovnou si přiznejme, že tohle je čistá politika. Nejedná se o odborné návrhy. A dokonce se nejedná ani o návrhy opřené o nějaký odborný názor. Bek si asi prostě myslí, že když je ministrem, na ničem jiném už nezáleží. Prostě ať po něm něco zbude. Co na tom, že jeho nápady nedávají smysl.
Víceletá gymnázia nejsou špatná. Ale mají sloužit jen pro ty nejnadanější, pro pět procent nejchytřejších dětí. Realita je taková, že v některých oblastech do těchto škol nastupuje až třikrát tolik dětí. Řada expertů přitom upozorňuje, že víceletá gymnázia přispívají k rozvoji nerovností. Děti předčasně rozdělují a poškozují základní školy. Bekovi to je jedno. Až dosud ministerstvo školství velkému rozmachu těchto vzdělávacích institucí bránilo. To teď padá.
A konec devátých tříd? I obyčejný člověk by snad usoudil, že tak zásadní změně by měla předcházet důkladná diskuse. Mělo by se pracovat s daty. A když už se podle nich nechceme řídit, alespoň o nich máme vědět. Tady nic z toho není. Nestačí jen informace o přesunech dětí, nezbytný je rovněž plnohodnotný pedagogický výzkum. Nic takového se neudělalo.
Jako by vláda dělala vše pro to, aby skončila špatně. Je to děsivé, ale Babišovi a jeho „dream“ teamu postačí počkat.