Za 12 vteřin ukrást 25 milionů dolarů? Nové technologie ohrožují bezpečnost bank

Bankovní systémy potřebují výrazně posílit ochranu před riziky, která přinesly nové technologie, blockchain a umělá inteligence 

Bankovní systémy potřebují výrazně posílit ochranu před riziky, která přinesly nové technologie, blockchain a umělá inteligence 

Celý článek
0

Proč je český tendr na nové reaktory pro francouzskou EdF zásadní

Francouzský státní koncern EdF netrpělivě čeká na rozhodnutí české vlády, kdo postaví až čtyři nové bloky v jaderných elektrárnách Temelín a Dukovany. Jde o zakázku za stovky miliard korun. Od zakázky Hinkley Point v Británii z roku 2016 by se pro EdF jednalo teprve o druhý zahraniční projekt v Evropě.

Francouzský státní koncern EdF netrpělivě čeká na rozhodnutí české vlády, kdo postaví až čtyři nové bloky v jaderných elektrárnách Temelín a Dukovany. Jde o zakázku za stovky miliard korun. Od zakázky Hinkley Point v Británii z roku 2016 by se pro EdF jednalo teprve o druhý zahraniční projekt v Evropě.

Celý článek
0

Produkce dostatečného množství zeleného paliva pro letectví je nereálná

V současné době neexistuje udržitelná varianta, která by mohla nahradit tradiční letecká paliva z fosilních zdrojů, tvrdí americký think-tank.

V současné době neexistuje udržitelná varianta, která by mohla nahradit tradiční letecká paliva z fosilních zdrojů, tvrdí americký think-tank.

Celý článek
0

Komentář: Kopanec Bruselu i Bílému domu, Si Ťin-pching míří do Budapešti a Bělehradu

Evropská cesta čínského prezidenta bude po Francii pokračovat do Srbska a Maďarska. Jedná se o jasné gesto Pekingu, že vnímá EU jako pouhého politického a ekonomického vazala USA.

Komentář: Kopanec Bruselu i Bílému domu, Si Ťin-pching míří do Budapešti a Bělehradu
Čínský prezident Si Ťin-pching vyrazil na cestu do Evropy, ilustrační foto | Shutterstock.com

Čína je v současnosti hlavní ekonomickou hrozbou pro evropský průmysl, zejména pro automobilový sektor, který čelí laciné čínské konkurenci při výrobě elektromobilů. Už měsíce se hovoří o tom, že Evropská unie musí uvalit vysoká cla na čínské elektrické vozy. V této atmosféře nicméně přiletěl čínský prezident Si Ťin-pching na první evropské turné od vypuknutí covidu-19.

Výběr zemí je netradiční a velmi symbolický. Po návštěvě Paříže, při níž si obě země formálně připomínají šedesát let od navázání francouzsko-čínských diplomatických styků a Si má po boku Emmanuela Macrona s Ursulou von der Leyenovou hledat možnosti mírového řešení na Ukrajině (pro Peking k nepříjemnému tématu elektromobility a cel zřejmě nedojde), zamíří do Orbánova Maďarska.

Pro Orbána to znamená pochvalu pro jeho politiku, protože podunajská země je dlouhodobě otevřená čínským investicím – BYD už vyrábí elektrické autobusy ve městě Komárom, další továrnu na osobní elektromobily postaví v Szegedu a v Debrecínu vybudovala velkou fabriku na akumulátory čínská jednička CATL.

Navíc Maďarsko, i když je dlouhodobě Bruselem kritizováno za omezování občanské společnosti, bude od července předsedat Radě EU. Návštěva šéfa čínských komunistů v Budapešti je tak pořádnou politickou fackou Evropské komisi v Bruselu.

Aby toho nebylo málo, Si navštíví i Bělehrad. Symbolika je také jasná, 25 let po bombardování čínské ambasády v Bělehradu silami NATO. Při leteckém útoku zemřeli 7. května 1999 tři čínští novináři. Aliance i Spojené státy se následně oficiálně omluvily za nedopatření a chybu navigátora, nicméně americko-čínské vztahy to výrazně poškodilo. Říše středu si každoročně připomíná tragickou událost jako „zločiny NATO“.

Německý ekonomický týdeník Wirtschaftswoche v souvislosti s cestou šéfa asijské velmoci zdůraznil, že čínská státní média považují celou Evropskou unii za přímého vazala Ameriky – závislost Bruselu na Bílém domě navíc od začátku války na Ukrajině roste – a podle toho také vůdce čínské ekonomiky s evropskou sedmadvacítkou jedná.

Bez většího respektu a hlavně z pozice ekonomické síly. Říše středu už ovládla těžbu a zpracování klíčových surovin pro nástup nových technologií, lithia, kobaltu nebo grafitu. Rovněž masivně investuje do sektorů, v nichž leží výnosná budoucnost, včetně výroby nejmodernějších čipů. Také v rámci dobývání vesmíru už dávno přeskočila Rusko a šlape na paty i Americe.

Typickým příkladem je způsob, jakým Peking ponížil Paříž kvůli iniciativě uvalit evropská cla na čínské elektromobily. Začal šetřit dumping francouzských výrobců koňaku, aby potrestal zemi galského kohouta za jeho ekonomickou drzost. Na oplátku má Brusel zveřejnit šetření možného čínského dumpingu na produkci elektromobilů letos na podzim.

Čína se ale nemusí z pozice své ekonomické síly ani dlouhodobé strategie nikoho bát. Tím méně Evropy, která je tradičním přeborníkem v neplodných debatách o tom, jak zlepšit svou konkurenceschopnost dalším přijímáním nových regulací.