Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo
Novinku, která zatím přináší celou řadu potíží, má ve své gesci ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš; ilustrační snímek | Shutterstock.com

Stavební povolení běžný člověk nevyřizuje příliš často a těch, kteří se tím živí, není mnoho. Přesto to, co se děje od začátku července, kdy začal platit nový stavební zákon a žádost o zahájení stavebního řízení lze podávat pouze digitálně, stojí za pozornost.

Takový nedodělek informačního systému, jakým je od 1. července fungující Portál stavebníka, totiž zatím zřejmě ještě česká státní správa nezažila. Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení vyvěšují protestní letáky na obecní nástěnky a píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, který má to vše v kompetenci.

A ten odpovídá, že úředníci obvykle neradi přijímají nové, byť lepší pracovní postupy a mají si udělat pořádek na úřadech. A za všechno mohou jejich administrátoři, kteří jim špatně nastavili přístupová práva.

Že to tak úplně nebude, nicméně dosvědčují zkušenosti uživatelů z řad stavebníků. S ostrým dopisem se na Bartoše obrátil dokonce i předseda České komory architektů Jan Kasl, který se o novém systému ještě v den spuštění vyjadřoval velmi optimisticky.

Vyvrátit asi nejde to, že systém má problém s komunikací s katastrem nemovitostí i s distribucí dokumentace dotčeným orgánům státní správy, jako jsou hygienici, památkáři, hasiči atd. Ani to, že obsahuje absurdity, kdy od stavitele chce údaje o dodavateli stavby, ačkoli toho je obvyklé vybrat a nasmlouvat až se stavebním povolením v ruce.

K smíchu nezúčastněným pozorovatelům jsou pak detaily, kdy se systém u právnických osob dožaduje údajů o jednateli, včetně data nejen takového, odkdy je jednatelem, ale i dokdy jím bude. Různých zádrhelů však zainteresovaní vypočítávají mnohem více. Žadatelé zatím protlačili přes portál k úředníkům stavebních úřadů zhruba dva tisíce žádostí, nikdo ale neví, zda jsou podány a podepsány správně, protože systém to podle všeho neověřuje.

Jak to posoudí úředníci, je však také otázkou, protože část směrnic k novému stavebnímu zákonu byla k dispozici pár dní před ostrým spuštěním provozu, takže lidé na úřadech se nejen učí s novým systémem, ale ještě musí zvládnout novou legislativu.

Kritici se vesměs shodnou v tom, že cesta Portálu stavebníka je správná. Ale systém je ve fázi polotovaru a měl být v nějakém zkušebním provozu ještě řadu měsíců doděláván, testován a vysvětlován úředníkům i se související legislativou. A zatím mělo stavební řízení běžet podle starého zákona. Zvolená cesta zprovoznit nehotový systém a dodělávat ho za ostrého provozu je totiž vším jiným než zrychlením a zpružněním stavebního řízení, kvůli němuž se celé toto cvičení děje.

Povolování staveb nicméně bude ještě nějaký čas fungovat, i když ne pro každého. Profesionálové totiž na doporučení samotných úředníků, kteří do poslední chvíle moc netušili, ale počítali s nejhorším, zahájili svá stavební řízení ještě do konce června prostou žádostí na papíře. A to i bez podání dokumentace, kterou mohou opět na papíru nyní dodávat postupně a stavebního povolení se tak dočkají v nějakém rozumném předvídatelném termínu.

Je pravdou, že podle starých pravidel lze vést stavební řízení ještě tři roky, nicméně vše musí být dodáváno v digitální podobě, takže třeba datovou schránkou. Tou poslat dokumentaci o rozsahu několika gigabytů ovšem nelze, takže je to třeba rozdělit na mnoho dílů, které pak úředník musí zase složit a přidělit jim společné číslo jednací a vložit do starého systému, což je opravdu to, co chce dělat.

Třešničkou na dortu je skutečnost, že výběr dodavatele systému bez tendru opakovaně prohlásil ÚOHS za nezákonný a v posledním řízení koncem května zakázal i plnění ze smluv se čtyřměsíčním odkladem, takže na konci září by se mělo vše zastavit. MMR ve sporu podalo žalobu, o níž není stále rozhodnuto. Takže to máme trochu pirátského dobrodružství navíc.