Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Kličkovaná před pokutami. Regulace tlačí automobilky k elektřině

Mnoho automobilek včetně Škody Auto nesplnilo emisní limity. Začínají se počítat pokuty a utahují se šrouby. Do roku 2030 chce Evropská komise 30 milionů „čistých“ aut.

Kličkovaná před pokutami. Regulace tlačí automobilky k elektřině
Čeští řidiči si loni koupili jen asi 5,2 tisíce aut do zásuvky. Daleko větší úspěch mají eletromobily v zemích, kde je vlády štědře dotují. | Tomáš Novák týdeník HROT

Evropské automobilky loni zažily tragický rok. V celé Unii se prodalo jen necelých deset milionů nových aut, skoro o čtvrtinu méně než o rok dříve. Hůře bylo za poslední dvě dekády jen před sedmi lety, kdy si trh sáhl na dno kvůli táhlé recesi následující po pádu americké banky Lehman Brothers.

Jedno z mála kladných čísel výrobci vykázali v kolonce elektromobilů a plug-in hybridů. Prodalo se jich o 137 procent víc než v roce 2019 - zhruba 1,4 milionu.

Tato zdánlivě dobrá zpráva nicméně nemusí být dostatečně dobrá. Ani s rekordní výrobou i odbytem aut na baterku řada automobilek nevyhoví emisním limitům, které musejí výrobci od loňského roku u dodávek na evropský trh plnit. Týká se to i české Škody Auto. „Stanovené cíle emisí CO2 pro rok 2020 jsme nesplnili,“ říká mluvčí firmy Pavel Jína.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit