Hrot24.cz
Kiwi se dál mění. Lidi prý dostane do cíle, i kdyby je tam mělo dopravit letem jiné aerolinky

foto Kiwi.com (publikováno se svolením)

Kiwi se dál mění. Lidi prý dostane do cíle, i kdyby je tam mělo dopravit letem jiné aerolinky

Pokud Kiwi nedokáže porazit cenovou nabídku letecké společnosti, zákazníka přesměruje přímo na webové stránky aerolinek.

Filip Magalhães

Vyhledávač letenek Kiwi.com má za sebou nabité měsíce, během kterých ve svém obchodním modelu překopává, co se dá. Překvapením bylo uzavření míru s aerolinkami, se kterými dříve válčil. Některým z nich se totiž nelíbilo, že bez smluvní dohody přeprodává letenky různých dopravců, a to včetně těch, kteří mezi sebou nespolupracují. Nejhlasitější byla irská nízkonákladovka Ryanair, její šéf Eddie Wilson ale přijel v květnu do Prahy a s Oliverem Dlouhým, zakladatelem Kiwi, uzavřel mír. Výsdlekem dohody bylo, že Ryanair otevřel brněnské společnosti přístup do svého rezervačního systému a rovněž souhlasil s propojováním letů s konkurenčními aerolinkami.

Nyní přišlo Kiwi s další novinkou – službou nazvanou Guarantee. Skrze ní nabídne cestujícím za poplatek 5 až 20 eur záruku, že se v případě velkého zpoždění nebo zrušení letu dostanou do cíle, i kdyby je tam mělo Kiwi dopravit letem jiné aerolinky, upozorňuje e15.cz. Podle něj už brněnský vyhledávač letenek navázal spolupráci s více než 200 leteckými společnostmi, náhradní spojení tak zvládne zařídit na palubě jedné z nich. Pokud by už cestující neměl o alternativní dopravu zájem, dostane na svůj účet u Kiwi kredity v hodnotě ceny letenky, které pak může využít na jinou cestu.

Služba Guarantee je zatím dostupná pouze v Česku, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku. Postupně ji ale Kiwi hodlá rozšířit i na další trhy. „Na náš nový přístup, který rozbíjí tradiční model online cestovních kanceláří, jsem opravdu hrdý. Staví totiž zákaznickou zkušenost do středu všech rozhodnutí, přitom je ie v souladu s naším závazkem vytvářet lepší a pevnější vztahy s leteckými společnosti ku prospěchu cestovatelů,” řekl Dlouhý s tím, že Kiwi nabídne cestujícím i automatické odbavení hned ve chvíli, kdy jej aerolinka spustí.

Letos v lednu Kiwi hromadně propustilo 18 procent svých zaměstnanců, tedy zhruba 200 lidí. V rozhovoru pro iDnes.cz Dlouhý prohlásil, že primárním důvodem nebyla ziskovost firmy, ale návrat ke kořenům byznysu. „Mimo jiné jsme si díky covidu uvědomili, že proto, abychom uspěli, se musíme soustředit na to, co umíme nejlíp. A to jsou lety. Důvodem zeštíhlování tak bylo zjednodušování našeho produktu,“ vysvětlil.

Za loňský rok hlásí Kiwi rekordní výsledky – po čtyřech letech ve ztrátě se přehlouplo zpět do zisku. Tržby společnosti vzrostly o 20 procent na 293 milionů eur (téměř 7,4 miliardy korun). Zisk pak činil 28,4 milionu korun. Kiwi, které vzniklo v roce 2012, pokrývá 95 procent světové nabídky letů a denně se přes její platformy přes 50 tisíc míst v letadlech. V roce 2019 do firmy vstoupil americký investiční fond General Atlantic, který v ní teď vlastní 53,5 procenta akcií. Během pandemického roku 2020 činila ztráta Kiwi miliardu korun, předloni pak půl miliardy korun.