Válka je u konce: Kiwi bude moci propojovat lety Ryanairu s dalšími aerolinkami
Setkali se v Praze – a podali si ruce. Zakladatel a šéf vyhledávače letenek Kiwi Oliver Dlouhý představil spolupráci se šéfem Ryanairu Eddiem Wilsonem. Součástí dohody také je, že se odloží soudní spory, které mezi těmito dvěma společnostmi ještě probíhají.
redaktor
Ještě před pár měsíci vedl brněnský prodejce letenek Kiwi.com válku s nízkonákladovkou Ryanair. Irské společnosti se nelíbilo, že Kiwi přeprodává bez smluvní dohody letenky různých dopravců – včetně těch, kteří mezi sebou běžně nespolupracují.
V lednu ale obě společnosti uzavřely přelomovou dohodu – a teď během společné tiskové konference v Praze oznámili nastartování této spolupráce. Zákazníci Kiwi tak získají přímý přístup k letenkám Ryanairu, budou navíc chráněni před nečekanými událostmi v letovém provozu.
Brněnská firma pak může v rámci dohody nabízet propojování letů mezi Ryanairem a jinými aerolinkami. Obě společnosti se také zavázaly, že budou transparentně ukazovat ceny letenek i všechny poplatky, které cestujícímu hodlají naúčtovat. Součástí dohody také je, že se odloží soudní spory, které mezi nimi ještě probíhají. Detaily prý Kiwi a Ryanair ladily několik měsíců.
„Jsem potěšen, že jsem dnes osobně v Praze mohl s týmem Kiwi zahájit toto partnerství. Letní sezona se blíží – a my se těšíme na zakázníky Kiwi na palubách Ryanairu“, řekl šéf irské nízkonákladovky Eddie Wilson.
V roce 2021 přitom Ryanair oznámil, že nebude na palubu svých letadel pouštět cestující s letenkou zakoupenou na serveru Kiwi.com. Pak po brněnské firmě chtěl i e-maily a údaje o kreditních kartách jejích zákazníků, tuto žádost ale soud loni zamítl.
Oliver Dlouhý, šéf Kiwi, je teď prý hrdý na to, že si největší evropská letecká společnost vybrala právě jeho firmu jako svého prvního partnera pro online rezervace letů. „Tato spolupráce je důkazem toho, že chceme navazovat vztahy s aerolinkami. Vše ve prospěch zákazníků,“ uvedl.
Pro Hrot pak doplnil, že je Kiwi připraveno zahájit spolupráci i s dalšími aerolinkami, konkrétnější ale nebyl. V minulosti bojovaly s českým prodejcem například i americké Southwest Airlines a American Airlines.
V lednu Kiwi hromadně propustilo 18 procent svých zaměstnanců (tedy zhruba 200 lidí), v dubnu ale ohlásilo rekordní výsledky za loňský rok – a po čtyřech letech ve ztrátě se přehlouplo zpět do zisku. Tržby společnosti loni vzrostly o 20 procent na 293 milionů eur (téměř 7,4 miliardy korun). Zisk pak činil 28,4 milionu korun.
Kiwi, které vzniklo v roce 2012, pokrývá 95 procent světové nabídky letů a denně se přes její platformy přes 50 tisíc míst v letadlech. V roce 2019 do firmy vstoupil americký investiční fond General Atlantic, který v ní teď vlastní 53,5 procenta akcií. Během pandemického roku 2020 činila ztráta Kiwi rekordní miliardu korun, předloni pak půl miliardy korun.
V uplynulém finančním roce zvýšil Ryanair, zisk o 34 procent na rekordních 1,92 miliardy eur (47,4 miliardy korun). Hospodaření podpořily zejména vyšší tržby. Wilson očekává, že příští rok by mohl počet cestujících Ryanairu stoupnout na 200 milionů, v roce 2026 pak na 225 milionů. „A do roku 2034 bychom chtěli ovládnout celý svět,“ prohlásil.
Do skupiny patří kromě hlavních aerolinek Ryanair se sídlem v Irsku také dceřiné společnosti Buzz v Polsku, Lauda v Rakousku a Malta Air na Maltě.