Hrot24.cz
Kde obyčejné Rusy sankce bolí nejvíc? Omezení internetu i krematorií, nedostatek kakaa

Shutterstock.com

Kde obyčejné Rusy sankce bolí nejvíc? Omezení internetu i krematorií, nedostatek kakaa

Západní sankce dopadají na některé oblasti běžného života i tam, kde by to nikdo nečekal. Kvůli nedostatku náhradních dílů se například omezuje provoz krematorií, snižuje se rychlost internetu nebo se mění receptury na cukrovinky, protože je nedostatek kakaa.

František Novák

I když nedošlo k ekonomickému kolapsu ruského hospodářství, jak řada západních ekonomů už od března kvůli uvalení západních sankcí predikovala, běžní Rusové stále citelněji pociťují omezení, která po devíti měsících války na Ukrajině sankce působí na ruském trhu. Zejména se jedná o nedostatek západního zboží a technologií a omezení přístupu k řadě služeb. V každodenním životě se sankce projevily i v činnostech, které možná západní politici ani nečekali, když sankce schvalovali.

Jedním z příkladů je změna receptů pro výrobu cukrovinek. Továrna v ruském Permu musí měnit receptury, protože chybějí některé základní ingredience. „Existují suroviny, které objektivně nelze v Rusku vyrábět. Například kakaové boby zde nerostou,“ vysvětlil ruským čtenářům vedoucí továrny Boris Švajcer pro místní web 59.ru

A přiznal, že řada surovin pro výrobu sladkého pečiva na ruském trhu chybí. Kromě změny receptur musí továrna řešit i opravy vybavení pro přípravu a výrobu cukrovinek. Stroje pocházely z Itálie, Německa nebo Velké Británie a jejich dodavatelé spolupráci zastavili.

Mnohem palčivějším omezením je pro miliony Rusů snížení rychlosti mobilního internetu. Tím, že se z telekomunikačního trhu stáhly firmy Nokia nebo Ericsson, bude mít Rusko problémy s modernizací mobilních sítí a ve velké míře musí spoléhat na čínskou společnost Huawei, která byla v řadě západních zemí vyloučena z trhu kvůli obavám, že provádí špionáž pro čínský komunistický režim

Mobilní operátoři na ruském trhu přecházejí na síť LTE (původně určenou pro síť 3G), ale tato taktika podle odborníků na telekomunikace dlouhodobě problém nevyřeší, upozornil i prokremelský list Izvestija. Podle telekomunikačních operátorů je na trhu nedostatek frekvencí pro přenos dat a rychlost mobilního internetu bude dále klesat.

Krematoria v problémech

Dopad západních sankcí se týká i ruského pohřebnictví, přesněji řečeno krematorií. Některá budou muset omezit provoz, protože nemají náhradní díly a servis. Kremační a spalovací zařízení vyrábí i olomoucká firma Tabo-CS, která vybavila i moderní a oceňované krematorium v jihozápadním ruském městě Voroněž. Z architektonického hlediska se stalo veřejnou stavbou roku 2020.

Krematorium už muselo přerušit provoz, protože se jediná kremační komora porouchala a není jasné, jak dlouho bude oprava trvat. Evropská unie totiž zakázala vývoz hi-tech technologií, což se týká i komponentů moderních spalovacích zařízení. Moravská firma přitom dodala zařízení do řady krematorií po celém Rusku, včetně Petrohradu, Novosibirsku, Tuly a dalších.

Sankce drtí i provozovatele lokální dopravy. V 84 ruských městech už musely místní radnice zrušit dvě stovky autobusových a trolejbusových linek, protože nemají náhradní díly na opravy vozového parku, případně sankce ovlivnily výrobu autobusů a trolejbusů přímo v Rusku.

Problém mají i ruské úřady s vydáváním nových cestovních digitálních pasů v podobě plastových karet, protože Rusko nedokáže vyrobit dostatek čipů. Projekt měl začít od roku 2023 ve třech ruských regionech, ale byl odložen na neurčito.

Sankce dopadají i na realitní sektor. Počet volných prostor v ruských kancelářských a nákupních centrech roste s tím, že stovky zahraničních firem z Ruska odešly. V Moskvě má koncem roku vzrůst podíl neobsazených prostor v nákupních centrech na sedmnáct procent. Podíl neobsazených kancelářských prostor se ke konci roku zvýší z osmi procent na dvanáct, informoval list Kommersant. Projevují se dopady odchodu zahraničních firem z finančního, těžařského a IT sektoru.

Citelně pociťují dopad sankcí ruské letecké společnosti. Kromě nedostatku náhradních dílů mají problém i s výcvikem pilotů. Nově zakázala letecká společnost Turkish Airlines používat trenažéry pro simulaci letu ruským pilotům, protože se obává sekundárních sankcí ze strany EU. Piloti ruských leteckých společností by mohli přijít o profesionální licence pro některé typy letadel, jako je Boeing 777.